2024-08-29
Under de senaste decennierna har svensk välfärd genomgått stora förändringar. Privata utförare och civilsamhället har fått en större roll i skattefinansierad välfärdsservice. Men vad innebär dessa föränd...
.
Hoppa till huvudinnehållet2024-08-29
Under de senaste decennierna har svensk välfärd genomgått stora förändringar. Privata utförare och civilsamhället har fått en större roll i skattefinansierad välfärdsservice. Men vad innebär dessa föränd...
2024-06-12
I maj fick Högskolan i Borås internationellt besök av Mahsa McCauley, lektor och forskare inom AI och maskininlärning vid Auckland University of Technology på Nya Zeeland. IT-girls...
2024-05-30
Den 1 juni tillträder Karen Nowé Hedvall som ny prefekt på Institutionen för biblioteks- och informationsvetenskap. Karen kommer närmast från tjänsten som tillförordnad prefekt och innan dess som pro...
2024-05-13
36 lag med studenter från högskolan och från yrkeshögskolan, gymnasieungdomar, lokala techföretag och lärare från högskolan, har alla antagit utmaningen att på 24 timmar tävl...
2024-04-29
Det var en imponerad utbildningsminister som under förmiddagen besökte Högskolan i Borås. Vid besöket fick ministern ta del av verksamheten inom framför allt Bibliotekshögskolan och Textilhögskolan.
2024-04-02
Att säkerställa tillgången till avancerad kompetens som stärker innovations- och konkurrenskraften inom svenskt näringsliv får allt större fokus runt om på svenska lärosäten. Att finansiera Expertkomp...
2024-03-20
Text + Film
Kom och fira dina kollegor och högskolans vetenskapliga framsteg! Välkommen med din anmälan senast 31 mars.
2024-03-06
På uppdrag av Statens institutionsstyrelse (SiS) ska Martin Hugo, docent i pedagogik och Jörgen Frostlund, universitetslektor i pedagogik, undersöka pedagogiken på SiS-skolor för elever med i...
2024-02-06
Att kombinera utbildning och ett krävande chefsjobb är alltid en utmaning. I uppdragskursen Strategisk utveckling av läsfrämjande på folkbibliotek som vänder sig till bibliotekschefer, ha...
2024-02-05
Text + Film
Hur kan man genom generativ AI effektivisera kommunikationen med kunden, oberoende av var i kundresan kommunikationen sker? Vad får och bör göras? Vilka blir effekterna? Det har forskare och stud...