Kvalitetshandbok för utbildning

Kvalitetssystemet för utbildning bygger i huvudsak på fjorton identifierade aktiviteter som tillsammans utvecklar och synliggör det systematiska kvalitetsarbetet. Aktiviteterna stöds till stor del på sedan länge etablerade processer vid högskolan och regleras till delar i olika typer av styrdokument, riktlinjer och rutiner. För varje aktivitet framgår:

  • vad aktivitetens syfte är
  • vem eller vilka som är ansvariga för dess genomförande
  • hur aktiviteten genomförs
  • hur dialog, åtgärder och återkoppling genomförs
  • en tidsplan, kommunikationskanaler och huvudsakliga intressenter
  • relaterade styrdokument och mallar (vilka återfinns i Finn)

1a) Säkring av nationella examensmål

1b) Säkring av nationella examensmål -  forskarnivå

2) Kursutvärdering

3) Kursrapport

4) Programutvärdering

5) Programrapport

6) Programråd

7a) Lokal utbildningsutvärdering

7b) Lokal utbildningsutvärdering - forskarnivå

8) Nationell utbildningsutvärdering (UKÄ)

9) Student-, doktorand-, alumnundersökning

10) Rekrytering av undervisande personal

11) Kompetensutveckling

12) Infrastruktur och läranderesurser/stödresurser

13) Kvalitets- och verksamhetsdialoger

 

Utöver ovan nämnda aktiviteter 1-13 som beskrivs ligga inom ramen för kvalitetssystemet tillkommer följande aktivitet.

Högskolan har en implementerad process för uppföljning av kvalitetssystemet och det systematiska kvalitetsarbetet för utbildning. Vart tredje år utser rektor en arbetsgrupp som på årsbasis ska bedriva ett löpande uppföljningsarbete avseende det systematiska kvalitetsarbetet för utbildning. Arbetsgruppen leds av prorektor med stöd av högskolans centrala kvalitetssamordnare. I arbetsgruppen ingår även företrädare för kollegiet, vilka har en viktig roll genom att de verkar i undervisningssammanhangen.

Syftet är att utvärdera och bedöma hur väl kvalitetsarbetet fungerar och används, samt om systematiken uppfyller sitt syfte, det vill säga huruvida ansvarsfördelning, styrning och aktiviteter i kvalitetsarbetet bidrar till upprätthållande och kontinuerlig förbättring av kvalitet i utbildning vid Högskolan i Borås. Arbetsgruppen väljer lämpligt/-a område/-n att utvärdera. Valet utgår från de aktiviteter som finns samlade i kvalitetshandbok för utbildning och där brister i hur systematiskt kvalitetsarbetet bedrivs har uppmärksammats. Utvärderingsobjektet kan även vara en process/funktion som bedöms vara särskilt viktig, men som inte utgör en enskild aktivitet i handboken.

Allvarliga brister rapporteras omgående till Rektors lednings- och kvalitetsråd varefter berörd chef ges ansvar för att en åtgärdsplan upprättas och åtgärdas inom ramarna för det ordinarie kvalitetsarbetet. Brister följs upp i rektors dialoger. Arbetsgruppen dokumenterar resultatet av den löpande uppföljningen för utvärdering av det systematiska kvalitetsarbetets ändamålsenlighet avseende utbildning i rapportform. Rapporten syftar även till att identifiera både goda exempel och brister som behöver åtgärdas för att kvalitet i genomförda åtgärder ska kunna säkerställas.

Rapporten presenteras och diskuteras vid Rektors lednings- och kvalitetsråd. Akademicheferna ansvarar för att åtgärda identifierade brister. Arbetet följs upp i rektors kvalitetsdialoger. Rapporten utgör underlag för vidare arbete med åtgärder av identifierade brister och spridning av goda exempel.

Uppföljningsprocessen beskrivs närmare i Rutin för systematisk uppföljning av kvalitetssystem för utbildning vid Högskolan i Borås, dnr 934-23.