Kommunikativ support
Kontakta Kommunikationsavdelningen i god tid med din förfrågan av kommunikativt stöd: kommunikation@hb.se.
Hittar du inte det stöd du behöver?
Här finns en översikt över fler kommunikationstjänster.
.
Hoppa till huvudinnehålletKommunikationsavdelningen kan hjälpa dig att marknadsföra ditt event. På denna sida hittar du ett urval av de tjänster och stöd som kommunikationsavdelningen erbjuder.
Kontakta Kommunikationsavdelningen i god tid med din förfrågan av kommunikativt stöd: kommunikation@hb.se.
Hittar du inte det stöd du behöver?
Här finns en översikt över fler kommunikationstjänster.
Det är viktigt att det som händer på högskolan finns med i kalendariet. En kalenderpost kan rikta sig till olika målgrupper - anställda, studenter, allmänhet och akademi. Fundera på vart du vill att informationen ska synas.
Digitala inbjudningar är att föredra för att minska det tryckta materialet av miljöskäl. Är det ett internt event för högskolans anställda skickas inbjudan ut via PS (personlig startsida). För externa inbjudningar finns andra verktyg till hands. För dialog med kommunikatör om behov och önskemål, när inbjudan ska gå ut och hur denna ska följas upp. Ibland kan det finnas en poäng i att du som arrangör skickar ut inbjudan själv.
Vill du skicka ut inbjudan fysiskt går det också bra. Men fundera på vad syftet är med att göra detta. Du kan i så fall med fördel göra den digitala inbjudan som en PDF och skriva ut.
På hb.se finns möjlighet att skapa en webbsida för eventet dit inbjudna deltagare kan hänvisas för mer information. Webbsidorna har dock vissa begränsningar och det är därför viktigt att du som beställare är tydlig med dina önskemål och behov.
Är det ett event som kräver anmälan finns möjlighet att skapa enklare anmälningsformulär på eventwebbsidan. För dialog med Kommunikationsavdelningen om behov och önskemål.
Kommunikationsavdelningen kan hjälpa till med att planera in olika inslag i sociala medier via högskolans egna kanaler. Har eventet egna konton är det viktigt att innehållet i dessa synkas. De sociala medier som används av högskolan är främst Facebook, Instagram, X samt Linkedin.
Om budget finns, kan de även hjälpa till med att skapa digitala annonser som anpassas för olika målgrupper i sociala medier.
Kommunikationsavdelningen hjälper även till med pressinbjudan och pressmeddelande. Utifrån målgrupp och innehåll finns möjligheter att skapa en plan för nå ut medialt.
Om du önskar trycka upp personliga namnskyltar till deltagare behöver du göra följande:
Kontakt Kommunikationsavdelningen: kommunikation@hb.se
Kontakt Campus och hållbarhet: campusservice@hb.se
Tänk på att göra din beställning i god tid.
Kommunikationsavdelningen hjälper till att ta fram olika typer av skyltar och affischer. Beroende på hur många skyltar som behövs kan du som beställare få ta kostnaden för tryck. Tänk på att försöka undvika tryckt material i mesta möjliga mån av miljöskäl och hänvisa till olika digitala kanaler istället.
Behöver du ta fram ett tryckt program så kan Kommunikationsavdelningen hjälpa dig, men fundera gärna på vad syftet? Går det att synliggöra programmet som en PPT eller en PDF i digitala kanaler istället? Försök undvika tryckt material i mesta möjliga mån av miljöskäl.