Genvägar
.
Hoppa till huvudinnehålletPå den här sidan kan du läsa vanliga frågor och svar.
Den finns som en ifyllnadsbar pdf i blankettarkivet.
https://www.hb.se/anstalld/stod-och-service/blankettarkiv/hr-administration/
Nej, en digitalt signerad blankett är inte giltig utskriven.
Den kommer att returneras till avsändaren.
Nej, varje blankett måste ha en egen signatur/attest
För att göra processen så smidig som möjligt bör allt hanteras digitalt från början till slut. Om blanketten skrivs ut och sparas ner i första steget kan arbetsledare/chef inte fortsätta att fylla i den digitalt i nästa steg. Istället måste de komplettera blanketten manuellt och sedan scanna in och ladda upp den i eduSign.
Alla verksamheter har sina egna interna rutiner, men det vanligaste är att medarbetaren hämtar blanketten från blankettarkivet, fyller i den och skickar den till arbetsledare/chef. Arbetsledare/chef kompletterar sedan blanketten och skickar den vidare eller bjuder in chef för digital signering/attest.
Underlaget skickas tillbaka till den person som har mejlat det till hr@hb.se. Eftersom man inte får ändra i ett redan signerat underlag, måste man spara ner det, göra ändringarna och sedan signera igen.
Denna process är under utveckling och kommer att digitaliseras. På grund av de extra dokument som tillkommer är processen något mer komplicerad. För närvarande hanteras den som tidigare, med originalsignatur/attest, och skickas via post.