Genvägar
.
Hoppa till huvudinnehålletNedan hittar du svaren på vanliga frågor om e-signeringsverktyget eduSign.
När du använder Adobe Acrobat/Reader för att öppna ett dokument som är signerat med eduSign så får du ett felmeddelande som säger att signaturen har problem. Det beror på att Adobes PDF läsare inte listat vår certifikatutfärdare som en betrodd utfärdare. Detta påverkar inte signaturens giltighet.
Om du vill bli av med felmeddelandet så kan du följa stegen denna manual: Validering i Adobe Acrobat/Reader.
Det mest troliga om valideringen inte fungerar, är att dokumentet har sparats ner på ett felaktigt sätt. En digital signatur består av kryptografisk data som finns lagrad i själva dokumentfilen. Även om den visuella bilden av en signatur finns kvar i dokumentet, så kan den kryptografiska data som utgör själva den digitala signaturen, förstöras vid felaktig hantering.
Ett signerat dokument får inte sparas ner genom funktionen "Print as PDF" eftersom det resulterar i att en ny fil, utan signaturen, skapas och sparas ner istället för den signerade filen.
Det är inte heller tillåtet att skriva ut ett signerat dokument på papper och därefter skanna in det som en PDF eftersom det också leder till att signaturen inte följer med.
Det är inte möjligt att kombinera eduSign med Adobe Sign eller andra signeringstjänster som lägger till en visuell representation av den digitala signaturen.
Det innebär att det, i de flesta fall, inte fungerar att kombinera signeringstjänster i ett och samma dokument.
Än så länge planerar eduSigns leverantör SUNET för följande nya funktioner:
Ni är varmt välkomna att höra av er till systemförvaltare Åsa Enmyren för önskemål om ytterligare funktionalitet som skulle underlätta signeringsprocessen.