Kris
Är det en nödsituation? Ring 112 vid pågående brott och vid fara för liv, hälsa och egendom. Om det är brådskande men inte akut kan du ringa högskolans nödnummer 033-435 44 00 (går till växeln under kontorstid, under övrig tid går det till Securitas).
Definition av kris
Med kris avser vi en svår händelse (lokalt, nationellt eller internationellt) som berör Högskolan i Borås medarbetare/studenter och som kan påverka människor så att krisreaktion uppstår och att den är större än den egna ordinarie verksamheten normalt har beredskap för eller möjlighet att hantera. Exempel på sådana svåra händelser är trafikolycka, sjukdom eller akut dödsfall, brand, sabotage, hot, störningar i infrastruktur, skolskjutning, terrorbrott eller naturkatastrofer.
Högskolans krisledningsgrupp
Vid Högskolan i Borås finns en central krisorganisation kallad krisledningsgruppen. Krisledningsgruppen sammankallas vid större kriser medan mindre ”lokala” kriser följer linjeorganisationen.
Krisledningsgruppen har för sitt arbete tagit fram en krisplan med rutiner och checklistor. Dessa hjälper oss på högskolan:
- att vara redo att agera snabbt och effektivt efter alarmering,
- att ta hand om medarbetare, studenter och andra involverade,
- att kommunicera händelseutvecklingen.
Läs mer om krisledningsgruppen.
Ditt ansvar som medarbetare
Som medarbetare har du ett eget ansvar att känna till krisorganisationen och agera då det uppkommer krissituationer. Som anställd har du också en rättighet och en skyldighet att initiera kontakt med polis och räddningstjänst vid olyckor.
Vid varje arbetsplats ska finnas en tryckt säkerhetsinformation (tidigare säkerhetskalendern) som ger information om hur du ska agera vid en olycka eller akut allvarlig händelse. Om du inte har en tryckt säkerhetsinformation vid din arbetsplats, hämta ett exemplar i receptionen.
Du hittar också all information i säkerhetsportalen på anställdwebben.
Ditt ansvar som chef
Som chef ska du vara väl insatt i organisationen för högskolans krisarbete och det ansvar som vilar på chefsrollen utifrån arbetsmiljöansvaret. Du ansvarar för att alla dina medarbetare har information om krisorganisationen och vilket ansvar varje enskild medarbetare i organisationen har. Du har också ansvar för att informera högskolans krisledningsgrupp om en svår händelse inträffar inom ditt ansvarsområde.
I chefshandboken återfinns stödmaterial för dig som enskild chefen vid olika typer av kriser, till exempel stödmaterial vid medarbetares eller students dödsfall och checklista vid kris utomlands som drabbar medarbetare eller student.
Krisstöd
Med krisstöd avses det omedelbara omhändertagandet av en person/grupp i kris i form av avlastningssamtal samt eventuella efterföljande professionella insatser.
Människor kan reagera på många olika sätt i samband med krisreaktioner. En del blir tystlåtna, andra högljudda, och vissa verkar inte reagera alls i det akuta skedet. Det du kan göra är att vara så följsam som möjligt, lyssna och finnas tillgänglig. Hänvisa eller hjälp till att få kontakt med sjukvård om du anser det vara befogat. Lämna ingen utan uppföljning om du inte känner dig säker på att det går bra.