Samverkan och medverkan i media
Här finner du ett urval av Gabriella Wulffs medverkan i medier, forskningspresentationer och samverkan inom och utanför akademin.
Medial medverkan
2024
- TV4. Intervjuad i Efter fem om Frankrikes förslag om straffavgifter på fast fashion. (2024-04-09)
- DN. Så blev klädjätten Shein H&M:s värsta utmanare. (2024-04-04)
2023
- Sydsvenskan. Debattartikel: "Det räcker inte att återvinna och köpa second hand"
(2023-10-23) - P4 Göteborg. Intervjuad om pandemieffekter på modebranschen. (2023-04-18)
- Damernas Värld. Intervjuad för artikel: Hållbart mode: ”För-älskat” mode vinner mark. (2023-04-16)
- Dagens Nyheter, Ekonomi. Intervjuad för artikel: Konsumenterna trötta på att behöva göra hållbara val, Reporter: Moa Haltorp. (2023-04-12)
- Studio 1, P1. Kommentar kring H&M:s affärsmodell och svårigheter just nu. (2023)
- Svenska Dagbladet, Näringsliv. Intervjuad för artikel: Forskare sågar HM:s affärsmodell: "Förlegad" (2023)
- Pressmeddelande på GU:s hemsida, inklusive film. Så har pandemin förändrat den svenska modebranschen. (2023)
2022
- Dagens Industri. Intervjuad för artikel: "Reamonster" växer trots nya regler - kan slå tillbaka (2022-12-28)
- SVT nyheter. Ultra fast fashion – tre frågor om det nya fenomenet (2022-11-21)
- Dagligvarunytt. Intervjuad för artikel: Experternas bästa råd i kampanjhetsen – här är reavarorna som riskerar att sänka din lönsamhet.Reporter: Monika Nilsson Lysell. (2022-09-22). Senare publicerad även på Market.se.
- P4 Skaraborg. Intervjuad om Overshoot Day. Direktsänt (2022-07-29)
- Tidningen Curie. Intervjuad för artikel: Betalväggar gör det svårare att samverka. Reporter: Karin Nordin. (2022-04-05)
- Dagens Nyheter. Intervjuad för artikel: Vd:n som går mot strömmen: ”Business as usual är också politik”. Reporter: Ida Yttergren. (2022-01-05)
2021
- SR P4 Kristianstad. Morgonen i P4 Kristianstad (direktsänt). Mellandagsrean lockar inte så många längre. Intervjuad av Matilda Alborn. (2021-12-27)
- Svenska Dagbladet. Mellandagsrean en dålig affär. Journalist: Boel Holm/TT. (2021-12-25) DN, Sydsvenskan, SvD, SVT Nyheter, Nerikes Allehanda, MSN.
- SVT Norrbotten. Konsumtionsforskaren: ”Second hand inte lösningen på alla problem”. (2021-12-21)
- Ehandel.se. Här är de hetaste trenderna 2022 – ”mer rock’n’roll”. Reporter: David Gustavsson. (2021-12-24)
- Dagens logistik. Hur kan handeln ta sig ur reaträsket? Reporter: Emanuel Lehtonen. (2021-12-17)
- Extrakt (Formas tidning). Ständig rea hotar handelns hållbarhet.Reporter: Charlie Olofsson. (2021-11-25)
- Partille Tidning. (2021-11-24).
- Market. Svåra vägvalet för handeln under Black Friday: ”Risk för en kraftig dipp efteråt”(2021-11-02)
- Ehandel.se. Singles Day delar handlarna: ”Riskerar vattna ur konceptet”. Refererar till tidigare intervju med David Gustavsson. (2021-11-10)
- Ehandel.se. Forskare: Så mår black Friday- ”Allt mer ifrågasatt”. Intervjuad av David Gustavsson om Black Friday. (2021-10-25)
- Ekonomibyrån, SVT. Avsnitt: Klädskam. Medverkan i programmet för att belysa frågor om överproduktion och överkonsumtion samt mitt forskningsprojekt. (2021)
- Råd och Rön. Trots miljökritiken – Shein växer rekordsnabbt. Reporter: Moa Kärnstrand. (2021-09-24).
- Intervju i Dagens Nyheter Hon vill göra mer hållbart mode: Syr väskor av överblivna tygrullar. för en artikelserie om hållbarhet, konsumtion och modeindustrin. Reporter: Johanna Sundbeck. (2021-05-03)
- Intervjuad för P4 Sjuhärad. Om försäljningsraset i modebranschen. Direktsändning (2021-05-10)
- Intervjuad för P4 Skaraborg. Så har modebranschen förändrats i pandemin. (2021-03-01)
- Intervjuad av GP. Årets matbluff genom åren. (2021-02-09)
Debattartiklar
2022
- Debattartikel i Journalisten: . Forskning ska inte hamna bakom betalvägg.(2022-01-22).
2021
- Debattartikel i Göteborgs-Posten. Black Friday har spelat ut sin roll – dags att skrota köpfesten!(2021-11-26).
2020
- Debattinlägg i Göteborgs-Posten: ”Begrav kollektionstänket och gör klädindustrin hållbar”. (2020-06-13).
Samverkan
Samverkan utanför akademin
2023
- Forskarmötet Intervjuad i Handelsrådets podd, av Ylva Åkesson. (2023)
2022
- Omvärldsanalys 2022 HUI på uppdrag av ICA Fastigheter. Intervjuad av Emelie Ekholm för rapport. (2022)
- Konsumentkompassen. Medverkan i rapporten Konsumentkompassen för Prisjakt. (2022-15-16).
- TEX! TV. BLACK FRIDAY – OM OSUND KONSUMTION OCH FRAMTIDEN. Vi talar om konsumtionsmönster med Gabriella Wulff forskare och universitetslektor Gabriella är verksam på Gothenburg Research Institute (GRI), där hon är en del av Centrum för konsumtionsforskning (CFK). (2022-01-31). Av Marketplace Borås.
2021
- Delaktig i strategiarbetet för “Europas innovativa spets och kreativa mylla”., arrangerat av Västra Götalandsregionen. (2021)
- Startat en blogg: https://forskningomrea.com/. Uppdateringar är tänkt att komma framöver. (2021)
- Snacket går... Hur ska city överleva butiksdöden? Samtal med Gunilla Grahn Hinnfors. En serie av Gothenburg Research Institute i regi av Agnes Faxén. (2021-11-18)
Forskningspresentationer
2021
- Handelsrådet och Centre for Retailing – frukostseminarium.Se inspelningen av frukostseminariet på Youtube. (2021-12-16)
- En cirkulär dag som motvikt till Black Friday. Forumträff. Agenda 2030 i Väst tillsammans med Science Park Borås och University of Borås. (2021-11-29)
- Cirkulär ekonomi – finns det på riktigt? Science Park Borås. (2021-07-07)
- Svenska konsumtionstrender under pandemin. På webbinariet kommer du få veta mer om vilka områden som minskat och vilka som ökat samt hur den långsiktiga trenden sett ut. Arrangör: Sveriges Textil och Modeföretag (TEKO). Presentatörer: Magnus Roos och Gabriella Wulff. (2021-04-21).
Samverkan inom akademin
2021
- Sociology of Consumption (RN05), ett av forskningsnätverken inom European Sociological Association. Invald styrelseledamot för forskarnätverket. Deltagit i planering och utförande av konferenser samt strategiskt arbete för nätverket. (2021)
2020
- Digital Consumption, ett forskningsnätverk inom Högskolan i Borås med fokus på digital konsumtion. Tidigare under ledning av Christian Fuentes, numera Niklas Sörum. (2020)
2019
- Centrum för konsumtionsvetenskap (CFK), en centrumbildning inom Gothenburg Research Institute (GRI), Göteborgs Universitet. Aktiv del i centret med möten på veckobasis. Under ledning av Niklas Sörum. (2019)
2012
- Centre for Retailing (CFR), en centrumbildning inom Handelshögskolan i Göteborg, Göteborgs Universitet. Del av verksamheten, i form av att hålla presentationer samt finansiella stöd av centrat. Under ledning av Lena Hansson. (2012)