Banden stärks mellan Polismyndigheten och högskolan

Under senaste året har Högskolan i Borås bjudit in chefer från de polisområden i regionen från vilka högskolan har lånat in flest medarbetare. Senaste besöket var från polisområde Storgöteborg där Daniel Norlander, lokalpolisområdeschef på Hisingen i Göteborg, var med:

– Att få komma till Högskolan i Borås och träffa andra lärare och studenter var mycket givande. Jag var nyfiken på att se vilka kunskaper de polisassistenter som börjar hos mig har med sig, och det var väldigt glädjande att se vilka fantastiska förebilder och mentorer lärarna är.

Besöket innebar dels presentationer av lärosätet och om innehållet i utbildningen. Allt från det brottsförebyggande arbetet i utsatta områden till akutsjukvård där studenterna många gånger kommer att besitta mer kunskap än sina blivande äldre kollegor. Men besöket gav också plats för diskussioner och dialog.

– Möjligheten att kunna bjuda in till den här typen av samverkansmöten är viktigt. Lärosätet är beroende av att regionerna lånar ut poliser till utbildningen, och då är det viktigt för oss att också visa upp vad de får tillbaka i form av duktiga studenter, men också polislärare som ska komma tillbaka till sin ordinarie tjänst med bredare och fördjupade kunskaper, säger Niklas Asplund, gruppchef vid HR Polisutbildningsenheten vid polisutbildningen i Borås.

Även Daniel Norlander pratar om vikten av ett nära samarbete och vinsterna för Polismyndigheten, och att man måste se allt ur ett större perspektiv.

– Jag ser väldigt positivt på de duktiga poliser som valt att kliva in i lärarrollen. Kortsiktigt vill jag inte förlora dem i min verksamhet, men man måste tänka större och se den stora vinningen. Det finns en poäng i att riktigt duktiga poliser utbildar framtidens polis, men även att polislärarna själva kommer tillbaka från lärosätet med nya kunskaper. Dessa kunskaper är något som vi på Polismyndigheten måste bli bättre på att ta till vara, säger Daniel Norlander.

På högskolan får polislärarna bland annat sätta sig in i aktuell forskning och utveckla sitt ledarskap och sin pedagogik, men att ha en fot kvar i verksamheten är viktigt.

– Vi ser gärna att våra lärare är kvar i den yttre verksamheten på något sätt och kombinerar detta med sin roll på lärosätet. Dels för att det ger dem en möjlighet att hålla sig uppdaterade kring utvecklingen ute i samhället och bibehålla den polisiära kompetensen, dels för att de då kontinuerligt kan ge tillbaka till Polismyndigheten med de fördjupade kunskaper de får på lärosätet, avslutar Niklas Asplund.

Under 2025 planeras ytterligare samverkansbesök med bland andra polisområdena Halland, Fyrbodal, Skaraborg och Polisregion Öst varifrån högskolan också lånar in medarbetare.

Läs mer

Polisprogrammet

Forskargruppen för polisiära studier