2022-02-09
Projektet ”Fakturan, fortbildningen och forskningen” som finansieras av Vetenskapsrådet, har nu kommit halvvägs och gruppen av forskare, under ledning av professor Anita Norlund har ...
.
Hoppa till huvudinnehållet2022-02-09
Projektet ”Fakturan, fortbildningen och forskningen” som finansieras av Vetenskapsrådet, har nu kommit halvvägs och gruppen av forskare, under ledning av professor Anita Norlund har ...
2022-01-31
Nyfikenhet har tagit Carina Hermansson från Skåne till Borås efter en mellanlandning i Umeå. Efter en tid som mellanstadielärare gick Carina vidare till den akademiska världen ...
2022-01-18
Ett starkt intresse för demokrati- och utbildningsfrågor ledde Getahun Yacob Abraham från sociologistudier i Etiopien i början av 1980-talet till doktorandstudier i pedagogik i Sverige under ...
2021-12-16
En tyngre arbetsbörda, upplevelser av bristande stöd eller ökade möjligheter att få ihop jobb och privatliv. I två nya forskningsrapporter framträder hur olika yrkesgr...
2021-11-12
För att kunna arbeta för en mer likvärdig skola behövs en större kunskap och diskussion om elevers skilda sociala villkor. Det menar universitetslektor Fredrik Zimmerman, som skrivit en ny bok riktad ...
2021-10-22
Vad innebär det att vara akademiker? Vad betyder moral och etiska aspekter för rollen som akademiker? Dessa frågor vill professor Bruce Macfarlane lyfta till diskussion i sin forskning.
2021-10-06
Efter sex år på Göteborgs universitet är Catarina Player-Koro tillbaka där allt startade. Med kunskaper och nya perspektiv kring betydelsen av strukturer kring forska...
2021-03-25
Barns meningsskapande i förskolan är en komplex process där individuella, sociala och kulturella dimensioner samverkar. Därför behöver pedagogerna vara medvetna om dessa dimensioner när de planerar...