Lärarbibliotekarie

En yrkesroll i skärningspunkten mellan två feminiserade välfärdsprofessioner

Lärarbibliotekarie

Projektet har en tvärvetenskaplig ansats vilket format dess teoretiska ramverk. Med hjälp av teoretiska begrepp från såväl arbets- och genusvetenskap som utbildningsvetenskap och biblioteks- och informationsvetenskap utforskas lärarbibliotekariers roller, förutsättningar och arbetsförhållanden som del av två feminiserade välfärdsprofessioner.

Lärarbibliotekarier har ofta tjänster där uppgifterna är svåra att genomföra, med höga krav, hög arbetsbelastning, deltidsarbete, ensamarbete samt risk för nedskärningar och nedprioriteringar. Detta gör att både tjänsterna och verksamheterna omtalas som ohållbara. Att skapa kunskap om dessa arbetsförhållanden och identifiera förutsättningarna för ett hållbart arbetsliv kan bidra till ökad förståelse och professionsutveckling för lärarbibliotekarier och andra inom feminiserade välfärdsprofessioner.