Utrustning
Virtual Reality
I labbet jobbar vi med Virtual Reality-teknik, VR. Vi använder systemen HTC-Vive och Oculus Quest 2.
VR-teknik kan exempelvis användas för att ge ett mervärde till konsumenter genom att olika upplevelser, vilka annars är svåra att visa och beskriva, digitaliseras. Testa VR hos oss!
Metaverse beskrivs som den oundvikliga utvecklingen av internet. Men vad är Metaverse, och vad betyder det för framtiden? Kom in och prata om detta och kolla på vår film Digital Business Lab in The Metaverse.
AI-verktyg
I Digital Business Lab visar vi ett spännande exempel på AI-verktyg, exempelvis ”Text-till-Bild”, som genererar bilder utifrån textbeskrivningar. Denna teknik utvecklas snabbt. Text-till-bild använder AI för att förstå dina ord och konverterar dem till en unik bild.
Ett annat exempel är verktyget ChatGPT, som kan generera text, som ser ut att ha skrivits av en människa baserat på sammanhang och tidigare konversationer med verktyget.
I labbet finns en så kallad "Smart 2ndhand"-webbshop, som använder sig av tre olika AI-verktyg. Dessa arbetar tillsammans för att generera produktbeskrivningar som sedan presenteras i webbshoppen, vilket gör det enkelt att hitta och köpa begagnade varor.
Hur ser framtiden ut? Kommer dessa verktyg att bli ännu kraftfullare innan vi ens förstått hur de kommer att påverka världen? Finns det några risker med AI?
Eye tracking (skärm)
Utrustningen för Eye tracking, blickspårning, mäter ögonens rörelser över en datorskärm genom en avancerad kamera. Testpersonen får ett uppdrag att utföra, exempelvis att köpa en vara eller att se på ett digitalt reklamblad. Efter att blickspårningen är gjord, kompletteras testet med en intervju. Genom att kombinera blickspårning och intervju går det att få fram en sammantagen bild av upplevelsen framför skärmen.
Eye tracking (glasögon)
Eye tracking-glasögon mäter ögonens rörelser när testpersonen rör sig i en fysisk miljö eller tittar på andra fysiska produkter, såsom tryckta reklamblad. Med denna utrustning går det exempelvis att följa hur en kund rör sig och samtidigt tittar runt i en butik, och utifrån det testa nya butikskoncept. Möjligheterna är i stort sett obegränsade för Eye tracking i verkliga miljöer.
Galvanic Skin Response (GSR)
Shimmer GSR (Galvanic Skin Response) är en sensor som mäter temperaturförändringar i huden, till exempel när man blir exalterad eller uppspelt. Sensorn används med fördel tillsammans med den skärmbaserade Eye tracking-utrustning som finns i Digital Business Lab. På så vis går det att mäta vad som händer om olika slags stimuli tillförs under tiden som testet med Eye tracking pågår, exempelvis musik, händelser, med mera.
Interaktivt provrum
Ett provrum kan vara så mycket mer än ett rum att prova kläder i. I labbets provrum finns en touchskärm där det går att använda sig av olika tjänster, till exempel en knapp för hjälp att välja en annan storlek, annat leveranssätt, förslag på matchande plagg, med mera. I provrummet används RFID.
IT-stöd i butik
Som stöd för konsumenten vid köp i butik, har ett IT-verktyg utvecklats. Kunden kan exempelvis använda det som hjälp vid köp av komplexa produkter där det krävs mer information om produkten för att avgöra vad som är ett lämpligt inköp.