Textilt management

Inom Textilt management studeras fenomen som, i vid betydelse, kan kopplas till en eller flera delar av den textila värdekedjan. Ämnen som management, logistik, marknadsföring och konsumentbeteende kan utgöra teoretisk utgångspunkt för studier av social och miljömässig hållbarhet, material- och produktutveckling och entreprenörskap inom det textila fältet.

Kännetecknande för en filosofie doktor och licentiat i Textilt management är att hen har fördjupade kunskaper i lednings-, marknads- och organisationsfrågor som aktualiserats av samhällets krav på hållbarhet, och den alltmer avancerade materialutveckling som främjar textila innovationer och skapar ett ökat användningsområde för textila material. Hen har vidare utvecklat ett förhållningssätt till den textila värdekedjan som är hållbart i ett längre perspektiv, både ur ett miljö- som ett socialt avseende.

Områdesföreträdare:
Nawar Kadi, professor

Studierektor:
Gabriella Wulff, universitetslektor

Allmän studieplan för Textilt management (pdf)