Frågor och svar från stormöte om coronaviruset
2021-02-10
Här har vi sammanställt ett urval av de frågor relaterade till coronapandemin som togs upp på och inför stormötet för medarbetare den 3 februari.
I vissa fall har flera frågor på samma tema slagits samman till en. Notera att svaren är sammanfattade utifrån de större diskussioner som pågick under stormötet.
Frågor kring medarbetares arbetsmiljö
Enkäten som gått ut till alla medarbetare med anledning av coronapandemin – varför var det bara frågor som skulle bevaras med ja eller nej? Varför inte en skala?
Ambitionen var att göra en enkel enkät för att inte betunga medarbetare, vi ville inte ge er en ytterligare arbetsuppgift just nu. Tanken är att enkäten ska ge en fingervisning av läget. Men vi tar till oss era synpunkter och funderar hur vi arbetar vidare.
Jag undrar hur HB som arbetsgivare agerar under dessa märkliga arbetsmiljöförhållanden för att underlätta för medarbetare? Exempelvis Skatteverket har redan från förra året ökat sitt friskvårdsbidrag tillfälligt till 5 000 kronor för att möjliggöra mer friskvård för medarbetarna. Friskvårdstimma/timmar är också ett verktyg många arbetsgivare använder sig av i dessa tider. Båda dessa verktyg känns vettiga då vi är extremt mycket mer stillasittande nu. Jag saknar lite denna styrning eller har jag kanske missat något? Jag tror vi är väldigt många som börjar bli väldigt slitna och risken är att konsekvenserna blir stora framåt.
Friskvårdsbidraget höjdes 2020 till 2 000 kronor och en ytterligare höjning har möjligen inte så mycket effekt just nu då de flesta av oss inte vistas på gym eller liknande under rådande coronaomständigheter. Om friskvårdstimma skulle övervägas är det viktigt att vi i så fall klargör principerna för tillämpning. Vi vet att det finns exempel från andra lärosäten men tillämpning ser lite olika ut.
Högskolan uppmuntrar att den minskade restiden till och från arbetet kan utnyttjas utifrån individuella förutsättningar för fysisk aktivitet - rörelse i vardagen, att ta pauser vid behov. Det finns exempel på andra lärosäten med olika webbaserade aktiviteter, till exempel vid lunchtid, riktade till både medarbetare och studenter. Förslag i den riktningen och hur det skulle kunna organiseras skulle vara intressant att ta del av.
Frågor kring undervisning
Är det bara distansundervisning vi ska satsa på? Är det inte mer flexibla undervisningsformer vi ska bli bättre på i framtiden. Studenterna har redan frågat om de kommer att ha möjlighet att till exempel kunna följa en föreläsning som ges på campus hemifrån. Även inspelat material uppskattas väldigt mycket av studenterna.
Flexibilitet kommer absolut att vara viktigt efter pandemin, vi ska inte satsa på enbart distansundervisning. Rätt använda kan inspelade föreläsningar och distansföreläsningar vara ett gott stöd för studenter, samtidigt som det skapar en flexibilitet som många studenter efterfrågar. Det finns mycket att diskutera kring detta och det får vi återkomma kring framöver.
Hur förbereder vi oss på de förväntningar som studenter redan nu har visat kring att föreläsningar, seminarier och andra undervisningssituationer kommer att bli tillgängliga och flexibla även efter corona? Kommer möjligheter att strömma en föreläsning som går på campus öka och även stödjas av teknisk support?
Högskolans lokaler uppdateras för att skapa förutsättningar för digital interaktion och större flexibilitet i undervisningen. Teknisk utrustning, lokalernas utformning och personalens kunskaper om hur man kan utveckla sin undervisning med stöd av IKT är lika viktiga delar i arbetet. Projekt EduTech och PUF är tillsammans med befintlig stödorganisation centrala funktioner i arbetet och kommer fortsätta att bedrivas kontinuerligt. Från höstterminen 2021 kommer EduTech att vara en samlande resurs för stöd till lärare som behöver information och kunskap om resurser, arbetssätt och användning av tekniska hjälpmedel för stöd till flexibelt och blandat lärande och distansutbildning.
Frågor om examination
En fråga om ändrad examinationsform – har vi någon information angående vad studenterna tycker? Vi lärare ser en uppenbar risk med fusk, har ingen möjlighet att kontrollera. Tycker studenterna att det är nån slags risk för fusk, har de reagerat på förändringar kring examination?
Vi har inte frågat studenterna hur de tar sig an frågan, men det är något som kan tas upp på nästa stormöte med studenterna. Studenter har generellt sett varit väldigt intresserade av hur vi hanterar coronasituationen, främst utifrån hur vi tillsammans kan minska risken för smittspridning.
Redan innan pandemin diskuterade vi om salstentamen verkligen är bästa sättet att kontrollera kunskap, det går nog att hitta andra varianter av examination och även sätt att genomföra distansexaminationer utan fusk.
Läs även den studentnyhet som sammanfattar stormötet med studenterna den 4 februari.
Läs också nyheten om den studentenkät som genomfördes i höstas.
Finns det möjlighet att låta studenter som har tekniska problem med Zoom-övervakad tenta skriva sin tenta i en tentasal istället, eller ska dessa studenter hoppa över att tentera?
Har en student stora problem att genomföra en Zoom-övervakad tenta från hemmet så kan hen kontakta Studentcentrum. Det finns viss möjlighet att sitta på campus, men vi hoppas att det inte ska behöva användas i någon större utsträckning.
Kontaktuppgifter till studentexpeditionen (på studentwebben)
Om det står i kursplanen att kursen ska avlutas med en skriftlig individuell tentamen, får jag komplettera med muntlig efterföljning om jag tycker att det behövs?
Nej, i princip får kursplaner inte kompletteras eller ändras. Det som står i kursplanen är det som gäller. I kurser som ännu inte är påbörjade kan det vara lämpligt att ändra från specifika begrepp som till exempel ”salstentamen” till skriftlig examination. Sedan är det en levande fråga i vilken mån den rådande coronasituationen kan påkalla justeringar av examinationsformer för att säkerställa att kunskap kan prövas på ett både smittsäkert, kvalitativt och rättssäkert sätt. Görs ändringar i relation till kursplan genom till exempel en kompletterande muntlig examination finns alltid risk för anmälan och ett ev. tillsynsbeslut som går på studentens linje.
Görs Zoom-övervakade tentor även i WISEflow och då med låsta datorer, alltså att endast WISEflow kan användas och inga andra program på datorn såsom det är på campustentor?
Det går att kombinera Zoom-övervakning med WISEflow, men som vi vet har Zoom-övervakning sina utmaningar och begränsningar. Det finns fyra olika varianter att använda sig av i WISEflow. Ta gärna kontakt med WISEflowsupporten för att prata om hur det fungerar och för att få tips på hur du kan använda systemet.
Jag förstår inte hur jag som examinator ska veta att jag examinerar rätt student om hen inte sitter i sal eller är övervakad på annat sätt? Hittills har diskussionen varit som om frågan inte finns och ansvaret hamnar hos mig som enskild lärare och examinator.
Det är en viktig fråga som det inte finns ett enkelt svar på. Rättssäkerheten har blivit sämre i och med coronapandemin, vi har fått många komplexa problem som vi får försöka hantera på bästa sätt.
Det är inte lika lätt att fastställa identiteten när studenterna inte är på plats vid en salstenta. När det gäller Zoom-övervakade tentor så identifierar sig studenter via Zoom, men det är så klart en svårighet att upptäcka om hen får hjälp eller någon annan deltar på olovligt sätt.
Hur många studenter kan vi ha vid varje Zoom-övervakad tenta?
Vi rekommenderar 150 studenter åt gången. Vi har några få undantagsfall där vi hanterar över 200 studenter.
Det kan också vara bra att veta att i de Zoom-övervakade tentor som sker med hjälp från Studentcentrum lämnas ingen student o-övervakad. Vakterna övervakar max 23 studenter på skärmen, fördelat på 2-3 vakter.
Mer information om Zoom-övervakad tenta
Ang. diskussionen om digitala examinationer på distans – dessa diskussioner pågår på alla lärosäten just nu. Jag deltog nyligen på Universitetskanslersämbetets dialogseminarium om rättssäkerhetsfrågor i samband med digitala examinationer, och rekommendationen är att inte ha övervakning via Zoom utan försöka hitta andra vägar. Ett tips för den som är intresserad är att delta i diskussioner och få tips kring digitala examinationer är att gå med i ITHU:s subnätverk ”Digital examination på distans”.
Bra tips! Vill du ha mer information om detta nätverk, kontakta Anna Einerskog.
Frågor om studenter
Har studenterna fått en enkät liknande den som personalen fick?
Nej, gentemot studenterna genomfördes det en mer omfattande enkät både i slutet av vårterminen 2020 och under höstterminen 2020.
Läs mer om höstens studentenkät
Kan vi ta del av de synpunkterna som ni fått in från studenterna? Då vet också vi vad deras behov är, och kan planera framåt för kommande stöd.
Det pågår en dialog med akademi- och enhetschefer kring hur enkätresultaten ska spridas i verksamheten. Akademierna och VS har fått resultatet från studentenkäterna och ansvarar själva för att ta materialet vidare i sitt ansvarsområde.
Får Migrationsverket snabb info om att internationella studenter måste vara i Sverige/på campus?
Ja, det får de. Vi har rapporterat till Universitetskanslersämbetet att våra campusutbildningar är campusutbildningar, även om de går på distans just nu. Det kommer att göras en särskild insats kring detta då det dykt upp missförstånd kring frågan.
De studenter som är ute på VFU. Vem kommer att ansvara för deras vaccinering? Tänker på studenter som går grundutbildning till sjuksköterska och de som också går specialistprogrammen.
Den VFU-plats som studenten är på har ansvar för detta. Varje verksamhet gör dock sina egna prioriteringar och det finns begränsningar av vaccin vilket ibland kan göra att verksamheterna måste prioritera sin egen personal.
Har avhoppen av studenter påverkats på något sätt av coronarestriktionerna?
Generellt sett ser vi ingen sådan coronaeffekt. Genomströmningen har inte gått ner signifikant under 2020, vilket är ett tecken på att inte så många har hoppat av. Vi har dock inte följt upp detta inom specifika områden ännu.
Jag tror att studenterna längtar efter strukturen som finns runt campus, med närhet till lärare och andra studenter – vi har nog ännu inte lyckats bygga någon liknande nätbaserad struktur/digital mötesplats vid HB. Det finns ju den typen av mötesplatser i till exempel Second Life med flera.
Ja, så är det säkert. En del av att studera är ju också studentlivet. Även om vi blir duktiga att leverera undervisning på distans så är det också viktigt att vi har en levande campusmiljö framöver. Många studenter uttrycker att det sociala är svårt, men samtidigt har Studentkåren i Borås svårt att få studenter att vara med på de aktiviteter som anordnas.
Jag (Johanna Fridäng, studentpräst reds. anm.) skulle vilja påminna om att jag som präst finns tillgänglig för samtal för både studenter och anställda vid behov. Om ni möter studenter som skulle behöva samtal, så hänvisa gärna till mig. Jag kan ha samtal med ganska kort varsel under vardagar.
Frågor om smittläget
Hur är smittläget på högskolan?
Vi har endast spridda fall, ingen klustersmitta. Det finns heller inget aktuellt fall där personen tror sig ha blivit smittad på jobbet.
Alla chefer rapporterar till förvaltningschef samt huvudskyddsombud kring smittläget på högskolan, främst när det gäller medarbetare men även kring studenter på polisutbildningen som till viss del har moment på plats.
Övriga frågor
Finns lärarrepresentant med i nya arbetsgruppen för corona?
Nej. Arbetet bedrivs inte längre i projektform och arbetsgruppen är ingen beslutande grupp. Så mycket som möjligt av arbetet ska numera bedrivas i det ordinarie linjearbetet. Arbetsgruppen leds av samordnare som ansvarar för att följa utvecklingen i samhället beträffande coronasituationen och att samordna arbetet med att vidta lämpliga åtgärder vid högskolan. Till sin hjälp har samordnaren en arbetsgrupp med förvaltningschef, kommunikatör, handläggarstöd, studentrepresentant och huvudskyddsombud. Utöver detta adjungeras olika funktioner in för avstämningar.
Hur ser prognosen ut för fortsatt gul nivå?
Vårt aktuella beslut kring nivå gul gäller terminen ut. Vi har en förhoppning om att kunna vara mer på campus vid starten av höstterminen 2021 men än så länge är det osäkert. Vi kommer att återkomma kring läget inför hösten senare under vintern/våren.
Johanna Avadahl
Suss Wilén