På nya poster

Vi har frågat både Peter och Linda om deras bakgrunder och vad som driver dem i deras respektive arbeten.

Tre frågor till Peter Andersson Lilja, sektionschef på Sektionen för förskollärar- och lärarutbildningar

Vad har du för bakgrund?


– Jag har min bakgrund vid Göteborgs universitet som språkvetare och docent i svenska språket. Frågor om språkinlärning och språkutveckling i relation till undervisning och social rättvisa är ett nuvarande fokus. Jag började min bana på högskolan 2018 genom att ansvara för att bygga upp sektionens verksamhet i Skövde. Som skaraborgare ville jag gärna vara med på det tåget.

Vilken är din viktigaste drivkraft i din roll som ledare/chef?
– Jag skulle nog lite ambitiöst säga att den största drivkraften är att få med samtliga medarbetare i bygget av en profilerad lärarutbildning, där vi ska spetsa in oss på att bli bäst i landet på det vi gör. Ett sådant mål når man endast om alla krafter samlas.

Vad gör du helst en ledig dag?
– Jag försöker spela racketsport regelbundet (tennis och padel) och missar inte gärna en match med favoritlaget Manchester United (engelskt fotbollslag) även om det just nu är omöjligt att få uppleva det live på plats.

Tre frågor till Linda Borglund, biträdande sektionschef på PUF

Vad har du för bakgrund?

Jag har en fil.mag. i pedagogik och har jobbat som universitetsadjunkt på högskolan sedan 2002. Först på dåvarande CLU, centrum för lärande och undervisning, och sedan på PUF. Alltid med högskolepedagogik. Jag har även haft andra uppdrag och under de senaste åren har jag varit rektors samordnare för lika villkor och samordnare för jämställdhetsintegrering. Jag har alltid gillat att jobba med verksamhetsutveckling och kvalitet, vilket både lika villkor och högskolepedagogik är delar av. Jag gillar också att jobba högskoleövergripande och har alltid sett mig som en del av hela högskolan. En lär sig hela tiden och träffar nya (och gamla) kollegor.

Vilken är din viktigaste drivkraft i din roll som ledare/chef?
Att få utveckla och stärka den högskolepedagogiska verksamheten tillsammans med mina kunniga och trevliga kollegor, såväl på PUF som på hela högskolan.

Vad gör du helst en ledig dag?
Corona-versionen: Sover länge, grejar i trädgården eller tjatar ut barnen på en skogspromenad. Sen ligger jag i soffan och läser eller kollar serier.