Hennes sätt att ta sig an mode lockade tysk TV
2021-03-04
Detta är en artikel från Science Park Borås som är en del av Högskolan i Borås.Till skillnad från de andra “parkerna” i Sverige så är faktiskt Science Park Borås helt unik i det att verksamheten är en organisatorisk del av Högskolan i Borås, precis på samma sätt som Bibliotekshögskolan och Textilhögskolan.
En mindre skara människor, alla iklädda munskydd, följer tyst bakom Anna Lidström när hon vant rör sig bland klädhögar, skärbord och maskiner inne i Science Park Borås innovationsmiljö DO-tank Center. Kamera, ljud och ljus flyttas och sätts på plats beroende på var Anna bestämmer sig för att göra nedslag, för att visa ännu ett exempel på hur remake-processen kan gå till.
Det är tyska tv-kanalen ARD:s utrikesmagasin Weltspiegel som är på besök i ett vårsoligt Borås för att filma ett personporträtt om en ”ung kvinna som jobbar med miljöfrågor”. Uttrycket kommer från Christian Blenker, utrikeskorrespondent för kanalen, och därför föll valet på just Anna Lidström som är i fokus i den aktuella produktionen.
Anna Lidström är doktorand på Textilhögskolan, hon är utbildad modedesigner och brinner för remake. Hon har ett flertal roller på Science Park Borås. Hon är bland annat konstnärlig ledare för Re:textile, en av projektledarna för F/ACT Movement och ingår i en kunskapsgrupp kopplad till Textile & Fashion 2030, den nationella plattformen för hållbart mode och hållbara textilier. 2018 utsågs hon till Årets secondhandprofil i Sverige och hon har många följare på sociala medier där hon är ett känt ansikte och inspiratör i mode- och redesignkretsar.
Intressant sätt att se på mode
Teamet fick vetskap om, och fastnade för Annas arbete via en artikel på nätet. Hon var som klippt och skuren för kanalens koncept kring hållbarhetsfrågor.
– Vi tycker att hennes sätt att ta sig an mode är väldigt intressant. Att använda gammalt eller använt material till att designa nytt. Vi vill belysa hennes arbete och hennes sätt att tänka kring mode och hur mode framställs. Det är jättespännande att följa den kreativa processen och se de fantastiska unika saker, den konst, hon skapar, säger Christian Blenker.
Filmningen har skett på olika platser för att visa bredden på det arbete Anna Lidström gör. En av dagarna följde teamet med till Gina Tricots huvudkontor, för att få en närmare inblick i det stora remake-projekt som snart ska lanseras, där Anna spelat en av de kreativa huvudrollerna.
– Hon visar vilka möjligheter det finns i resurserna vi redan har använt och hon har förmågan att få ihop två bra idéer till någonting helt nytt. I och med projektet på Gina Tricot så är vi också nyfikna på att se hur detta kan skalas upp. Alltså på vilket sätt man kan producera större volymer av remake som sedan kan nå ut till kunder på den kommersiella marknaden, fortsätter Christan Blenker entusiastiskt.
Anna berättar att hon alltid varit intresserad av att uppvärdera sådant som andra tenderar nedvärderar. Hon beskriver det som att visa potential där många tror att det inte finns nån och att det är genom den linsen och med det perspektivet hon lever sin person och sin profession.
– Design och remake är mitt liv och det hänger ihop med allt jag gör hemma, med barnen och min forskning, säger Anna Lidström.
En särskild glöd
Ett par av filmdagarna var teamet i Science Park Borås innovationsmiljö DO-tank Center inne på Textile Fashion Center. Där visade Anna bland annat upp den fysiska miljön och de mängder av second hand-plagg som hon använder i sin forskning och vilka fortsättningar DO-tank Center ger för skapandet av exempelvis remake.
På plats i DO-tank Center är det svårt att inte känna kreativiteten bubbla bland färgglada klänningar, trådrullar och tyg i olika material. Och det är en särskild typ av glöd som syns i Anna Lidströms ögon när hon plockar bland tygprover, för att slutligen matcha ett skotskrutigt plagg med ett halsband i pärlemor.
Samma glöd och intensitet syntes på bilder som Anna själva lagt upp på sociala medier då hon och teamet var på besök vid Siptex i Malmö – världens första automatiska storskaliga anläggning för textilsortering. En följare kommenterade bilderna: ”Alltså älskar hur du står och river i balarna, ser ju hur dina ögon lyser”.
Om glöden går igenom rutan återstår att se. Längre fram i mars får vi svaret.
Läs mer
Therése Eriksson
Therése Eriksson