En uppstickare som utmanar om praxis i högre utbildning
2024-12-16
Forskning om högre utbildning är ett väldigt litet forskningsområde i Sverige och i Norden. Internationellt är forskningsområdet betydligt större och det finns en mängd tidskrifter som både håller en mycket hög vetenskaplig standard och har en etablerad historia. I ljuset av det är Journal of Praxis in Higher Education (JPHE) fortfarande en ny tidskrift med målet att bidra med något nytt och som under sina fem år nått allt fler läsare.
– JPHE är en ung tidskrift som saknar den typen av renommé, men kan samtidigt, tror vi, bidra med något annat. Vi vill exempelvis att forskare med nya, intressanta perspektiv på praxis inom akademiskt arbete ska hitta oss, men också komma med bidrag som öppnar för en ny syn på vetenskaplig kunskap inom fältet. Vi vill också påverka och utmana dagens syn på universitetet och har därför lanserat två Special Issues med särskilt fokus på temat ”Academic Citizenship” och på temat ”What is sacred and profane” inom högre utbildning, förklarar Petra Angervall, professor i pedagogiskt arbete, som var med vid starten och är ansvarig utgivare.
Internationellt rankad
Petra Angervall berättar om tidskiftens tillkomst:
– Tillsammans arbetade vi med alla delar av tidskriftsarbetet: layout, lansering, bjuda in artikelbidrag, administration, hemsida, granskare, redigering och publicering. Inför vårt första nummer år 2019 utökades gruppen med två forskare från Jyväskylä universitet i Finland, vilka hjälpte till med hanteringen av granskningsprocessen och publiceringen av vårt allra första nummer.
I dag består redaktionen av ett team på 18 personer från åtta olika länder. Redaktionen utgörs av Petra Angervall som ansvarig utgivare, fyra copyeditors, tre administrativt ansvariga, och elva senior editors.
– Vi har gått från att publicera ett nummer per år till att i dag vara uppe i cirka tre nummer. Tidskriften är fortsatt ideell, även om vi har lite medel från Institutionen för pedagogiskt arbete vid Högskolan i Borås för att en doktorand ska kunna sköta vårt datasystem. Vi söker också medel för att framför allt finansiera tid för våra copyeditors. JPHE har i dag ett stabilt antal inkommande manuskript och en regelbunden publicering av nummer. Vi är också anslutna till Crossref.org, en organisation som arbetar för att göra forskning lätt att hitta, citera, länka och bedöma, och vi och är internationellt rankade, berättar Petra Angervall.
Vad har ni för mål med tidskriften?
– Vi vill bidra till en bred dialog mellan olika intressenter både nationellt och internationellt även utanför akademin. Därför är det viktigt för oss att bjuda in seniora redaktörer från andra verksamheter är universitet och högskolor, från olika delar av världen och med olika akademiska roller. Vi vill ha ett team för tidskriften som är brett och inkluderande, men också vetenskapligt intressant och utmanande. Målet är att öka spridningen av våra nummer och publikationer, samtidigt som vi som i dag arbetar i Borås också ser vikten av att JPHE i högre grad än tidigare blir en viktig del av högskolans interna kvalitetsarbete.
Var står tidskriften i dag?
– Vi håller just nu på att sätta samman ett 5-årsjubileumsnummer. Det är lite försenat, men det kommer det vara värt. Numret, som kommer ut 18 december, innehåller flera intressanta analyser av vad vi har åstadkommit under de senaste åren, med flera internationellt kända forskare som har bjudits in att granska våra nummer. Vi presenterar också flera intressanta nya forskningsbidrag samt en intervju med Hannu Heikkinen, professor vid Finnish Institute for Educational Research vid University of Jyväskylä i Finland, som berättar om begreppet ”planetary praxis in higher education”.
Hur ser planerna ut för framtiden?
– Vi har fortsatt hög svansföring och hoppas att tidskriften ska utvecklas och verkligen visa både internationell forskning och tidskriftsvärlden, att även om vi är små, i princip ofinansierade, och på många sätt sårbara genom att vi vågar göra annorlunda, så kan vi ändå bidra med något viktigt, avslutar Petra Angervall.
Läs mer
Länk till nätversionen av tidskriften Journal of Praxis in Higher Education
Antal prenumeranter: 580
Antal läsare per månad: 80–100, varav cirka 50 läsare laddar ner olika artiklar
Forskarprofil
Forskarprofiler i jubileumsnumret:
Hannu Heikkinen, professor, Finnish Institute for Educational Research, University of Jyväskylä
Kathleen Mahon, universitetslektor, Higher Education Innovation Institute for Teaching and Learning Innovation, The University of Queensland, Australien
David Hoffman, senior forskare, Finnish Institute for Educational Research, University of Jyväskylä
Maresi Nerad, professor emerita, College of Education, The University of Washington, USA
Dennis Beach, professor, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Görteborgs universitet
Marko Turk, senior forskare, Institute for Migration and Ethnic Studies, Kroatien
(De sista tre bidrar till inledningen till jubileumsskriften).
Solveig Klug
Anna Sigge