Samarbete ska stärka framtidens lärarutbildningar

I den kommande utredningen föreslås bland annat ökad samverkan mellan landets lärarutbildningar, ett förändrat utbildningsinnehåll med större fokus på ämneskunskap och höjda antagningskrav med lägst betyg C i svenska. Skulle förslagen i utredningen gå igenom innebär det en förändring av landets lärarutbildningar framöver. Men det finns utmaningar:

– Vi ser att ett höjt antagningskrav till ett C i svenska skulle innebära att ungefär hälften av våra lärarstudenter hade varit obehöriga till utbildningen. Det är så klart något som både vi lärosäten och samhället i stort kommer behöva beakta och anpassa oss till om förslaget skulle gå igenom, säger Petra Pauli, tillförordnad prefekt och ansvarig för lärarutbildningarna vid Högskolan i Borås.

Tar tillsammans höjd för kommande utmaningar 

För att stärka och utveckla regionens lärarutbildningar samt dela erfarenheter och knyta utbildningen närmare aktuell forskning har ett formellt samarbete initierats mellan Högskolan i Borås, Göteborgs universitet, Karlstad universitet, Högskolan Väst, Chalmers tekniska högskola och Jönköping University.

Under hösten har samarbetet påbörjats mellan avsiktsförklaringens olika parter. Samarbetet omfattar samtliga lärarprogram. Det har bland annat diskuterats möjligheter för samverkan vad gäller utbildningsstruktur, kompetensutveckling för lärarutbildare och kompetensförsörjning. Samarbetet ska också möjliggöra forskningssamverkan bland annat inom ramen för de befintliga ULF-avtalen (Utbildning, Lärande, Forskning*).

Avsiktsförklaringen ger dessutom utrymme för det enskilda lärosätet att samarbeta med andra aktörer och nya parter kan även ansluta sig till samarbetet.

– Vi ser att det finns många positiva effekter av att samverka och samarbeta kring lärarutbildningar över lärosätesgränserna, oavsett utfallet av utredningen. En förhoppning är att avtalet kommer bidra till att stärka kvaliteten samt utveckla och säkerställa möjligheten för studenter att utbilda sig till förskollärare och lärare, avslutar Petra Pauli.

*ULF är en nationell satsning för att stärka samverkan mellan skola och akademi för att främja forskning och lärande.

Betänkandet av utredningen ”Utveckla lärar- och förskollärarutbildningarna” överlämnas vid en livesänd presskonferens som hålls med statsråden och utredare den 3 december kl. 15:00. Följ livesändningen på regeringens hemsida.