Undervisning i informationssökning – kommande förändringar
2024-12-18
Biblioteket har sedan länge ett väl utvecklat stöd för att ge studenterna förutsättningar för god informationskompetens. Detta innefattar förståelse av informationsbehov, förmåga att söka och kritiskt värdera informationskällor, samt att referera källor enligt praxis i den vetenskapliga kommunikationen. Vissa delar av dessa kompetenser är generella och gäller oavsett ämnesinriktning, medan andra delar kräver en större grad av ämnesspecialisering.
– Vår ambition är alltid att ge ett pedagogiskt välutvecklat stöd i alla delar av bibliotekets verksamhet: Från utformandet av söktjänster, i support och vägledning, och i undervisande insatser i samarbete med utbildningarna, säger Jonas Gilbert, bibliotekschef.
– Vi har däremot sett ett behov av att anpassa verksamheten när det gäller undervisningen i informationssökning, både för att vidareutveckla våra metoder och för att använda våra resurser så effektivt som möjligt.
Digitala sökguider införs
Under vårterminen kommer självstudiematerial i form av filmer bli tillgängliga i Canvas. Materialet kommer vara inriktat mot grundläggande informationskompetens och introduktioner till bibliotekets tjänster. Genom att göra introduktionen av den grundläggande informationssökningen digital skapas möjlighet att fokusera den bibliotekarieledda undervisningen till metod- och uppsatskurser under de senare terminerna i utbildningarna. Självstudiematerialet gör också att studenterna kan ta del av undervisningen vid de tillfällen de faktiskt behöver det.
Amanda Pettersson och Sara Hellberg är båda bibliotekarier med fokus på undervisning i informationssökning och har tagit fram det självstudiematerial som lanseras under våren. Amanda Pettersson förklarar:
– Informationskompetens är något som måste praktiseras och utvecklas, inget som checkas av i första kursen. Därför hoppas vi att de här Canvaskurserna ska kunna följa studenterna under deras tid här på högskolan. Från introduktionskursen, sedan vid behov under studiernas gång där de förväntas söka och förhålla sig till vetenskapliga källor. Vi ser därför gärna att även lärare går med i Canvaskurserna och integrerar materialet i sina egna kurser vid moment där man vet att studenterna kommer behöva utöva färdigheter som exempelvis informationssökning.
Canvaskurserna kommer att lanseras under första halvan av vårterminen.
Förutom självstudiematerialet på Canvas finns sedan tidigare så kallade ämnesguider framtagna av biblioteket. Dessa ger studenterna information och tips om resurser utifrån en specifik utbildning eller ett specifikt ämnesområde. Ämnesguiderna kompletterar på så vis självstudiematerialets mer generella natur.
Sökhandledning på drop-in
Under pandemitiden infördes möjlighet för studenter att boka sökhandledningar med en bibliotekarie. Ett individuellt stöd som varit uppskattat, men som också tagit mycket tid i anspråk för bibliotekarierna. En anpassning som nu sker är att bokningsmöjligheten tas bort, och söksupport istället ges i informationspunkten. Studenter som är i uppsatsfasen av sina studier kommer erbjudas särskilda tillfällen för extra stöd kring sökningar, exempelvis i form av frågestunder och grupphandledning.
– Vi vet av erfarenhet att studenter har likartade frågor och kör fast på samma saker. Vi hoppas att vi genom att möta dem i grupp kan hjälpa fler studenter att snabbare komma vidare i sina sökprocesser. Och de får också en chans att lära av varandras frågor, säger Sara Hellberg.
Dessa tillfällen planeras och schemaläggs med kursansvariga och läggs sedan i berörda studenters schema.
Mer information
- Bibliotekets ämnesguider
- Har du frågor om kommande förändringar eller vill ha tips på hur du kan arbeta med självstudiematerialet i dina kurser? Kontakta oss via biblioteket@hb.se.
Katharina Nordling
Klaz Arvidson / Porträttfoto: Högskolan i Borås