Virtual reality kan förstärka det praktiska lärandet inom textilteknologi
2024-12-16
Text + Film
– Med utgångspunkt i vår tidigare studie, där vi involverade studenter för att bedöma om virtual reality (VR) verkligen förbättrar utbildningen, har vi, i samarbete med kollegor från Institutionen för pedagogiskt arbete, fördjupat oss i att förstå hur VR påverkar studenternas upplevelse och dess bredare inverkan på utbildningsresultat, förklarar Mohammad Neaz Morshed, forskare inom textilteknologi vid Textilhögskolan.
VR och fysiska laborationer kompletterar varandra
Han menar att VR inte ersätter fysiska laboratorier utan att de snarare kompletterar varandra för att förbättra och utveckla lärandet.
– Inom textil utbildning och forskning kan VR fungera som ett kraftfullt verktyg för att förstärka det praktiska lärandet, erbjuda digitaliserad utbildning och en säker miljö för att lära sig om komplex utrustning, vilket sparar både tid och resurser, säger Mohammad.
Projektet fortsätter
Nu ska forskargruppen Textil materialteknik (TMT) fortsätta att undersöka integrationen av VR i textila utbildningar samt samarbeta med experter inom området.
– Vi vill fortsätta att utforska hur denna teknik kan stödja och berika den pedagogiska resan för studenter och forskare vid Textilhögskolan, avslutar han.
Forskare i projektet
Läs mer
Anna Kjellsson
Anna Kjellsson Video: Erik Norving