Därför tar hon tåget: "Viktig symbolhandling"

Kanske är det för att hon hör till generationen som tågluffade i början av 1990-talet, kanske är det för att hon bodde mitt i Europa då.

– Jag och mina jämnåriga reste alltid till varandra med tåg och det fungerade väldigt bra. Att resa med flyg var något man gjorde ytterst sällan, berättar hon.

Och den inställningen har hon kvar än i dag.

– Jag klarar inte av dissonansen mellan min forskning och vetskapen att flyg genererar så mycket utsläpp. Ser man till varje person som flyger så är det där man som person släpper ut mest, säger hon.

Borde bli en norm att välja tåget

Hon är professor i biblioteks- och informationsvetenskap och forskar kring informationspraktiker och digitala kulturers villkor för produktion, användning och distribution av kunskap och information. Detta innefattar även forskning kring miljökommunikation och kunskapsinstitutioner.

Jutta fortsätter:
– Det är kanske en så kallad symbolhandling, men symboler har enorm betydelse. Det är viktigt att det blir en vana att välja tåget framför flyg, att det blir norm, så att vi som ett kollektiv kan påverka miljön och påverka beslutsfattarna. För mig som individ är det en samvetsfråga – att leva som jag lär. Jag vill att vi tar valet av resesätt och klimatpåverkan på allvar. Det handlar om allas våra barns framtid.

Hon jämför med att gå och rösta, att många kanske tänker att en röst inte gör någon skillnad. Men alla röster tillsammans gör det.

Varje handling gör skillnad

– Varje liten handling är viktig. Många tänker kanske att en röst inte gör någon skillnad, men alla röster tillsammans gör skillnad. Valet av färdsätt är ju samma tänk. Jag dömer inte ut flyg i alla lägen, men man ska tänka efter och fundera över hur viktigt det är att välja flyget. Kan man exempelvis göra färre resor och i stället stanna borta längre tid? Går det att kombinera flera möten under samma resa?

Så gör Jutta om det går. Att ta tåget och stanna på vägen för arbetsmöten med kollegor. Hon berättar om en tjänsteresa resa till England. Tåg bokades med stopp i Hamburg, där hon sammanstrålade med en forskarkollega och diskuterade gemensamma projekt. På vägen hem stannade hon i Köpenhamn för att delta i en workshop. Vid en annan resa som gick till Wien stannande hon till i Hamburg och mötte upp en kollega på väg till en gemensam workshop i Österrike.

Tid till att reflektera

Jutta ser också massor av andra fördelar med att resa med tåg.

– Att resa med tåg är lärorikt i sig. Om du reser längre distanser ser du ett helt annat Europa än om du flyger. Så det är något jag rekommenderar alla. Du får ett helt annat perspektiv. Till exempel om man reser från Borås till Köpenhamn eller Oslo eller något annanstans, då ser du allt däremellan. Du ser både sådant som är fint och sådant som är mindre fint. Du ser människorna som finns där. Det är ett spännande sätt att resa och lära sig om andra kulturer på vägen.

En annan viktig aspekt är att resan med tåg ger utrymme för tid att reflektera över sin forskning. Och tid för att läsa. En resa till Barcelona är kvar i minnet just för att hon hann med att läsa forskningslitteratur, men även att förbereda presentationen som hon och kollegan skulle hålla i Spanien.

– Det gäller att tänka annorlunda. Okej, ibland kan det strula till, men det kan det även om man väljer att flyga. En gång, 2007, fastnade jag på Kastrup i 60 timmar för att planet hade tekniska problem och man kunde inte få tag i en reservdel. Så jag missade en stor del av den konferensen i USA som jag var på väg till.

Går att välja mötesplats efter resmöjligheter

– Jag tänker också att om fler personer ska träffas så kan man välja en ort som gör att många fler kan resa med tåg eller buss. Det finns flera platser i Europa som skulle passa utmärkt för detta, menar hon.

Många resonerar kanske att det gäller att skynda sig när man är på tjänsteresa?

– Jag vet inte varför det är så, då är det ju ofta bättre att inte resa alls. Jag förstår såklart att valet kan vara svårt och att det finns familjesituationer som är mer krävande än andra. Men en situation som min – med tonårsbarn och ett flexibelt arbete – kan ofta förenas med lite längre resor. Kan man dessutom resa 1a klass är det som ett kontor på räls.

Högskolans koldioxidbudget inspirerar andra

Vi kommer in på högskolans koldioxidbudget.

– Den är bra, på så vis visualiseras vad vi förbrukar och släpper ut. Vi har ju budgetar för allting annat. Jag är inte alltid så förtjust i dem, men när det gäller vår förbrukning av våra gemensamma naturresurser utan att betala för det, utan att tänka efter och utan att det finns något konteringssystem för det, det tycker jag är konstigt. Det är konstigt om man gör ett undantag för just detta när vi sätter ett värde på allt annat, det känns fel. Jag vet flera andra lärosäten som inspireras av högskolans koldioxidbudget.

– Hade vi haft samma norm när det gäller resande, matkonsumtion och att köpa kläder som på 1990-talet hade det inte varit så illa som det är idag. Det var inte bra då heller, men nu har det skenat i väg, avslutar Jutta som kommer att fortsätta resa med tåg, ha tid för reflektion, möta människor på vägen och lära sig om både geografi och andra kulturer. I stället för att lyfta från en flygplats och dimpa ner på en annan och missa allt däremellan.

Jutta bokar vanligtvis sina tjänsteresor med tåg via den upphandlade tjänsten hos Egencia. Hon reser främst inom Europa och Skandinavien. Inom Sverige fungerar det bra, men kan upplevas vara beroende på personen som bokar om man ska ner i Europa. I undantagsfall, och med sin chefs godkännande, har hon bokat resa själv.

Läs mer

Om tjänsteresor och representation

Högskolans koldioxidbudget och beslutsguide för tjänsteresor med flyg