Högskolan i Borås har som målsättning att vara det attraktiva lärosätet. Det attraktiva lärosätet innebär en målbild där högskolan utgör ett attraktivt alternativ för utbildning för olika grupperingar där rekryteringen bör breddas. När studenterna påbörjar sina studier arbetar högskolan aktivt med det breddade deltagandet genom att utveckla en attraktiv studiemiljö.
Arbetet med breddad rekrytering och breddat deltagande ingår i högskolans verksamhetsstyrning och utgörs av aktiviteter i högskolans verksamhetsplaner. Aktiviteternas genomförande och resultat följs upp med jämna mellanrum och leder till ytterligare utveckling av området.
På högskoleövergripande nivå visar Högskolan i Borås ett särskilt intresse för breddad rekrytering utifrån indikatorn geografisk bakgrund och hur indikatorn för den sociala bakgrunden ser ut för antagna studenter. Båda indikatorerna kan påverka hur högskolan informerar om och marknadsför utbildningar och hur strukturer och stöd kan utformas för antagna studenter.
Aktiviteter
Varje år anordnas en informationsdag som vänder sig till studie- och yrkesvägledare eller motsvarande och som träffar unga eller vuxna med frågor och funderingar om studier på högskola eller universitet.
Varje terminsstart genomförs en enkät med nya studenter. Enkäten används som ett verktyg i studentrekrytering och i enkäten ställs frågor som rör breddad rekrytering. Syftet med enkäten är att fånga upp hur målen med breddad rekrytering uppfylls inom respektive utbildning.
Högskolan i Borås samarbetar med Viskadalens folkhögskola och Hjälmareds folkhögskola. Vid dessa folkhögskolor kan man läsa polispreparand, en förberedande utbildning för den som vill bli polis, eller polisprofil, en utbildning för den som vill bli polis men behöver få behörighet att söka till högskola.
Eleverna från dessa skolor, får genom samarbetet med Högskolan i Borås, en unik inblick i polisutbildningen i Borås genom studiebesök och figurantskap under övningar.
Högskolan arbetar med att stärka arbetet som sker vid introduktionen av studenter som påbörjar sina högskolestudier. Preppveckan vänder sig till alla studenter men är särskilt utformad för dem som kommer från en studieovan bakgrund.
Projektet Street Games Academy är ett samarbete mellan Västra Götalands Idrottsförbund och ett antal idrottsföreningar, universitet och högskolor i Västra Götaland. Projektets syfte är att använda ungdomarnas intresse för idrott för att få dem att öka sin studiemotivation, förbättra sina studieresultat och öka sina kostkunskaper. Tanken är också att skapa kontakter mellan yngre ungdomar från utsatta områden och högskolestudenter för att det ska kännas mer naturligt för ungdomarna att studera vidare efter gymnasiet.
Avslutade aktiviteter
Ett exempel på kampanj för breddad rekrytering är ”Hej-kampanjen” från 2018 som vände sig till mångspråkiga och mångkulturella gymnasiestudenter för att väcka intresse att studera till bibliotekarie, och då särskilt högskolans utbildningar. Det var en rikstäckande kampanj som gjordes i samarbete med folkbiblioteken. Personal från högskolan och en studentambassadör besökte bl a en utbildningsmässa i Botkyrka tillsammans med representanter från Botkyrkas bibliotek. Kampanjen använde flera olika kanaler: webbsidor och sociala medier, skolbesök, bokmärken med riktade budskap som placeras ut på biblioteken, och informationsfilmer. Högskolan har noterat en ökning av sökande till distansutbildningen från just Botkyrka vilket visar på lokal kunskap om, och intresse för, utbildningen.
Invandrarakademin erbjöd en introduktionsutbildning i form av behörighetsgivande kurs och vägledning som syftade till att komplettera utländska akademikers kompetens, underlätta etableringen på arbetsmarknaden och mot vidare studier. Syftet var att studenten skulle få språklig kunskap för att kunna utöva det yrke som den utländska akademiska utbildningen har förberett för och därmed stärka sin anställningsbarhet på den svenska arbetsmarknaden.
Utbildningar
Programmet Förskollärarutbildning för pedagogiskt verksamma, som vänder sig till verksamma barnskötare eller annan personal som arbetar på förskolor utan formell högskoleexamen, ger möjlighet till högskolestudier till dem som tidigare i livet inte haft möjlighet eller trott sig om att kunna läsa vidare efter gymnasiet.
Med inbyggd validering av reell och formell kompetens i programmet blir utbildningen kortare, vilket gör att studenterna kan fortsätta arbeta till en viss del samt använda sina egna arbetsplatser för vissa uppgifter.
Läs mer om utbildningen
Utbildning för internationella akademiker är ett koncept som innehåller introduktionsutbildning i form av behörighetsgivande kurs och vägledning som syftar till att komplettera utländska akademikers kompetens, underlätta etableringen på arbetsmarknaden och mot vidare studier.
Nätverk
Högskolan i Borås är medlem i nätverket Include, som är ett nationellt nätverk som arbetar med breddad rekrytering och breddat deltagande inom högre utbildning.
Include arbetar för att resurssamordna och stärka kunskapen om breddad rekrytering och breddat deltagande, genomströmning, mångfald och likabehandling från genomförande till utvärdering samt att främja samverkan och erfarenhetsutbyte kring dessa frågor inom högre utbildning.
Webbsida: include.nu (extern länk)
Högskolan i Borås ingår i Valideringsnätverk Väst tillsammans med sex lärosäten och ett regionalt kunskapsnav för metodutveckling inom validering. Nätverkets syfte är att skapa likvärdighet i metoder för bedömning av reell kompetens. Detta har man gjort konkret genom att använda en gemensamt framtagen manual för arbetet som bland annat beskriver valideringens olika steg: kartläggning, bedömning och beslut. Kompetens och arbetssätt utvecklas genom kontinuerliga träffar och arbetsgrupper.
Validering är bedömning av reell kompetens
Reell kompetens är den samlade, faktiska kompetens en individ innehar oberoende av hur, när och var den har utvecklats. En individs kompetens uppnås genom olika former av lärande: formellt, icke-formellt och informellt lärande.
Inom högskola/universitet är validering en strukturerad process för att bedöma den reella kompetensen genom stegen kartläggning, bedömning och beslut.
Reell kompetens kan ge behörighet till sökt utbildning, men även tillgodoräknande av delar av en utbildning om man är student.
Läs mer om bedömning av reell kompetens för tillträde.