Tillvalsämne för Grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem

Du som är student på termin 2 Grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem ska inför termin 3 välja tillvalsämne, bild, musik eller Idrott och Hälsa.

Formuläret där du gör ditt val finns längst ner på den här sidan under den period du kan göra ditt val. Sista dag för val inför hösten 2021 var 8 mars.

Information om de valbara ämnena

Musik

I kursen kommer du läsa alla de delar som du som undervisande lärare i musik behöver ha kunskap om för att kunna bedriva musikundervisning i årskurs 1-6. Kursen består av både praktiska och teoretiska moment. Stort fokus ligger dock på de praktiska momenten, att kunna utöva musik och leda musikundervisning. Bland annat kommer du att få undervisning i musikpedagogik, musikdidaktik, musikteori, genre- och instrumentkunskap, sång samt ensemble, där du får lära dig grunderna i trummor, bas, gitarr och piano.

Under kursen förväntas du mellan undervisningstillfällena ta eget ansvar och öva på både praktiska och teoretiska kursmoment. Kursen avslutas med ett sceniskt projekt där du tillsammans med övriga kurskamrater får möjlighet att förverkliga och genomföra en egen musikalisk idé.

I kursen ingår fem fältdagar samt tre veckors VFU. Kursen går på heltid under hela terminen och är campusförlagd, vilket betyder att du förväntas närvara vid de undervisningstillfällen som erbjuds.

Kursansvarig: Karin Lindahl karin.lindahl@hb.se

Bild

I den här kursen studerar du bild utifrån olika tekniker och material, och konstteori, men också bildämnets didaktik, för att bli behörig lärare i ämnet bild i grundskolans årskurs 1-6. Konstteori, praktiska workshops, verksamhetsförlagd undervisning och ämnesdidaktik varvas med syftet att du ska bli en ämneskunnig lärare med ett brett didaktiskt register.

I kursen läser du bildämnet utifrån ett upplägg där teori och praktiska moment varvas. Du får arbeta undersökande och kreativt för din egen kunskapsutvecklings skull och för att du ska kunna väcka elevers intresse för att arbeta med bild och visuell kommunikation. Utöver ett flertal workshops där vi arbetar praktiskt med material och tekniker (även digital bild) ingår studiebesök i kursen så att du får möjlighet att uppleva visuella bilder som uttrycksform på konstmuseum och offentlig miljö.

Kursen går på heltid under hela terminen och är campusförlagd, vilket betyder att du förväntas kunna närvara vid de undervisningstillfällen som erbjuds.

Kursansvarig: Marie Fahlén marie.fahlen@hb.se

Idrott och Hälsa

Ett hälsovetenskapligt och idrottsdidaktiskt perspektiv präglar kursens innehåll. Utomhuspedagogisk verksamhet och friluftsaktiviteter genomförs och diskuteras som en väg till välbefinnande och miljöengagemang. I kursen behandlas senaste forskning om olika hälsoeffekter av fysisk aktivitet och träning. Relaterat till hälsobegreppet behandlas livsstilens betydelse för hälsan och faktorer som påverkar barns, ungdomars fysiska, psykiska hälsa och sociala utveckling. I kunskapsområdet är grundläggande kunskaper om träning, människokroppens anatomi och fysiologi samt kost och näringslära centrala.

Kursens praktiska moment omfattar idrottsaktiviteter i idrottshall och utemiljö, undervisningsmetodik för motoriskt lärande, simträning, livräddning och vattenvaneövningar i simhall. Kursen belyser dansen som en pedagogisk metod för utveckling av barn och ungdomars sociala förmågor där genusperspektiv och dansens betydelse som relationsskapande aktivitet uppmärksammas. Strategier för ledarskap, lärarstilar analyseras såväl ur teoretiska som praktiska perspektiv. Vidare fokuserar kursen på ämnesdidaktiska kunskaper och faktorer som utmärker ett hälsofrämjande ledarskap, samt studentens förmåga att planera, anpassa, leda, analysera och utvärdera olika former av idrottsaktiviteter med barn och ungdomar.

Med utgångspunkt ifrån barns olika förutsättningar och behov diskuteras och analyseras praktiska lösningar och metoder för inkludering vid idrottsundervisning i skolan. I kursen tränas mottagningsteknik i redskapsgymnastik. Regelkunskap i olika bollspel och racketspel tillämpas. I kursen behandlas aktuell forskning kring skolbarns hälsovanor, kroppsliga ideal och trender i samhället. Betydelsen av pedagogens kunskaper om varje barns olika förutsättningar och förmågor vid val av olika handlingsalternativ och undervisningsmetoder belyses. I kursen diskuteras omdömes- och betygsättning utifrån gällande styrdokument i skolan.

Kursen går på heltid under hela terminen och är campusförlagd, vilket betyder att du förväntas kunna närvara vid de undervisningstillfällen som erbjuds.

Vid frågor, kontakta Douglas Flobrant Douglas.Flobrant@hb.se