Välkommen till kursen Familjerätt 7,5 hp!
Kursen startar på den senare delen av höstterminen vecka 46 och pågår till och med vecka 3, 2025. Kursen ges på deltid 50 % och all undervisning kommer att ske digitalt via Zoom. Följande datum och veckor är planerade för kursintroduktion, inlämningsuppgift med tillhörande examinationsseminarium och tentamen:
- Vecka 46: Kursintroduktion måndag 11 november kl. 15:00-19:00. Introduktionen sker digitalt via Zoom. Länk till introduktionen kommer du hitta på kurshemsidan i Canvas som är den lärplattform vi använder vid Högskolan i Borås.
- Vecka 49-51: Närmare datum kommer meddelas senare för inlämningsuppgift och examinationsseminarium. Seminariet kommer att ske digitalt i mindre grupper via Zoom.
- Vecka 3: Skriftlig tentamen på plats i Borås. Datum för tentamen och lokal kommer att meddelas senare under kursens gång.
Introduktionen består av en introduktion till kursens innehåll, upplägg och lärplattformen Canvas och en introduktionsföreläsning i juridik. Kursintroduktionens syfte är att ge en översikt av kursens innehåll och orientering om aktuella frågeställningar inom ämnesområdet. Du får också möjlighet att träffa kursens lärare och interagera med dina kurskompisar ”live”!
Tänk på att du måste skapa ditt studentkonto/ID och registrera dig på kursen! Genom studentkontot får du tillgång till kursen på Canvas. Canvas är den lärplattform som används vid Högskolan i Borås. Via Canvas kommer du under kursens gång att kunna hämta och ta del av all information som gäller kursen.
Mer information om Canvas
Mer information om Zoom
Du behöver tillgång till dator med kamera, hörlurar och mikrofon. Arbetet sker i form av egenarbete, deltagande i en inlämningsuppgift och genomförande av en skriftlig tentamen i Borås i slutet av kursen. Till ditt stöd finns litteraturanvisningar, ”live-föreläsningar” samt förinspelade föreläsningar i Canvas. Du har möjlighet att interagera med oss som är lärare genom att skicka meddelande till oss via Canvas om ni har frågor gällande kursens innehåll.
Har du några frågor inför kursstart är du välkommen att höra av dig per e-post till kursansvarig och examinator för kursen, enligt nedan:
Erika Sundelin, lärare och kursansvarig
Magdalena Giertz, lärare
Micael Thid, lärare
Varmt välkommen!
Lärarlaget/Erika, Magdalena och Micael
Registrera dig och skapa studentkonto
Du måste registrera dig för att inte förlora din plats på det program eller de kurser du har blivit antagen till.
När du registrerar dig på ett program eller kurs innebär det att du bekräftar din plats och har bestämt dig för att studera. Information skickas till CSN så att studiemedel kan betalas ut.
Du måste vara registrerad för att få delta i utbildningen och för att resultat ska kunna rapporteras in från tentamen, laborationer eller andra studieprestationer.
Samtidigt som du registrerar dig skapar du ditt studentkonto. Med studentkontot får du tillgång till de system du behöver för dina studier, exempelvis lärplattformen. Du får också tillgång till en studentmejl.
Följ instruktionerna om hur du registrerar dig och skapar ditt studentkonto
Ny student
På webbsidan Ny student hittar du mycket bra information, bland annat om lärplattformen, Canvas, som du får tillgång till efter att du registrerat dig och skapat ditt studentkonto. Det är på lärplattformen vi lägger upp information om kurserna och där en hel del kommunikation mellan lärare och studenter samt mellan studenter sker.
Läs mer på Ny student
Schema
Under kursen kommer inget fast studieschema tillämpas eftersom kursen till största del bygger på självstudier på distans som kan planeras självständigt efter vad som passar dig individuellt som student. Det kommer dock finnas fasta datum för de obligatoriska examinerande momenten inlämningsuppgift, examinationsseminarium och tentamen. Datum för dessa moment kommer att meddelas senare under kursens gång.
Kontakt
Om du har frågor som rör din utbildning, registrering eller andra studieadministrativa frågor så kan du kontakta vår utbildningsadministration på Akademin för vård, arbetsliv och välfärd (A2).
Vi har telefontid måndag–fredag, kl. 10:00-12:00. Du kan även kontakta oss via e-post. För att vi ska kunna hjälpa till så snabbt som möjligt är det viktigt att du i ämnesraden i mailet skriver vilken utbildning eller kurs du ska läsa.
Kontaktuppgifter:
E-post: a2@hb.se
Telefon: 033-435 4012
Dokument
Kursplan och litteraturlista