Välkommen till kursen Datastrategier för organisationer!
Vi i kurslaget är väldigt glada att kunna välkomna dig till denna spännande kurs!
Oavsett om en organisation idag bedriver handel på den privata marknaden eller utgör en offentligt styrd verksamhet så har digitaliseringen samt de ökande mängderna data om kunder, användare och deras interaktioner med webb- och andra digitala plattformar och system gett upphov till avsevärda nya möjligheter och utmaningar. Det uppskattade marknadsvärdet för data om potentiella eller existerande användare och kunder kan knappast överskattas och kunderna/användarna själva efterfrågar också alltmer sofistikerade tjänster och produkter som bygger på vidareutveckling av sådana data. Utvecklingen mot ökade digitala och databaserade tjänster och produkter kräver därför såväl ekonomiska investeringar som ny kunskap och kompetens.
Kursens syfte
Mot bakgrund av denna kontext är syftet med kursen att hjälpa dig som student att utveckla och tillämpa kunskap och kritisk reflektion om data som informationsresurs generellt sett, såväl som kompetenser i utveckling av innovativa och hållbara digitala strategier för insamling respektive användning av sådana data för nya och kompletterande värden, tjänster och produkter inom ramen för en existerande organisations verksamhet.
Kursupplägg
Kontakter mellan studenter och mellan studenter och lärare i kursen kommer i första hand att ske via lärplattformen Canvas. I Canvas finner du information någon vecka före kursstart och du kan där även komma i kontakt med kursansvariga och övriga lärare. Kursen kräver ett stort eget ansvar för dina studier och att du arbetar självständigt. Samtidigt strävar vi efter att skapa en studiemiljö som inbjuder till diskussioner och stimulans.
Om du genom Magisterprogram i strategisk information och kommunikation går denna kurs, har du redan någon form av kontaktorganisation – genom tidigare studier med liknande upplägg, eller genom anställning i en organisation som ni också kan använda som fall för kursens huvudsakliga examinationsuppgift att utveckla en datastrategi. Det är att rekommendera att ni använder denna kontaktorganisation även för denna kurs. Men, viktigt att notera, ni behöver inte göra det. Liksom flertalet av de som kommer att läsa kursen utan att ha en organisation på förhand att utgå ifrån så går det bra här att välja en annan ”tänkt”/”fiktiv” typ av organisation som ni är intresserade av, och utgå från denna för uppgiften.
Det som är organisationskopplat i denna kurs handlar om att på något vis, som utgångspunkt för ditt arbete med att ta fram en datastrategi för en organisation, börja med att identifiera och översiktligt kartlägga dataresurser som antingen redan finns i organisationen eller som skulle kunna skapas eller införskaffas och som kan vara värdefulla för databaserad effektivisering och innovation av verksamheten. Sådan effektivisering och innovation kan avse såväl interna arbetsprocesser som utbud av produkter och tjänster gentemot kund eller användare.
För att åstadkomma det ovan beskrivna behöver du alltså inte ha tillgång till faktiska datauppsättningar för att arbeta med dem på ett direkt, konkret sätt, men du bör se till att få möjlighet att kartlägga och skapa en överblick över vilka sorters data som används av och produceras i organisationens olika verksamhetsdelar (för större och komplexa organisationer bör fokus avgränsas så att du inte försöker kartlägga all data i alla delar utan koncentrerar dig på någon del av verksamheten). Om din organisation har mycket känslig data som du inte får diskutera mer specifikt i ett högskolearbete så går det att lösa genom att du närmar dig frågan mer teoretiskt, med hjälp av tidigare forskning och kurslitteratur som beskriver data och förutsättningar för liknande organisationer. Sådana frågor löser vi och understödjer under kursens gång genom handledningspass.
Avslutningsvis vill jag än en gång välkomna dig till kursen. Vi lärare ser fram emot att träffa dig och att tillsammans med övriga kursdeltagare diskutera kring de på otaliga sätt viktiga och kritiska frågor som det allt växande fokus på data i olika former och för olika ändamål i dagens samhälle för med sig!
Kurslaget genom Veronica Johansson, kursansvarig, veronica.johansson@hb.se