Välkommen till kursen Läs – och skrivinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass!
Kursen innehåller den grundläggande läs – och skrivinlärningens ämnesdidaktik och metodik med fokus på förskoleklass till och med årskurs 3. Den baseras på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och utgår från grundskolans uppdrag och styrdokument. Kursen ger möjlighet att utveckla förmåga att skapa goda och stimulerande lärandemiljöer för läs- och skrivinlärning/utveckling. Det ämnesteoretiska innehållet utgår från elevers läs-, skriv-, och litteracitetsutveckling samt det svenska språksystemet som läses parallellt med didaktiska aspekter på motsvarande innehåll. I kursen behandlas även bedömning och kartläggning av elevers läs- och skrivutveckling.
Välkommen till distansstudier vid Högskolan i Borås!
Det kan vara mycket information att hålla koll på för dig som läser kursen. Bland annat är det viktigt att du kommer ihåg att registrera dig på kursen för att behålla din plats. Som tur är så finns det också mycket stöd att få och du rekommenderas varmt att ta del av informationen som du hittar på webbsidan Ny student.
Ny student
Kursens kurskod är CFKS1U och det är den benämning som används för schema, i betygssystemet och på lärplattformen.
Kursintroduktion
Välkommen till kursintroduktion torsdag 16 januari kl. 16:00 – 17:30. Intoruktionen sker på Zoom. Länk: https://hb-se.zoom.us/j/69267418886
Före kursintroduktionen gör du en kort presentation av dig själv i verktyget Padlet (länk): cfks1u - vt25/ht25
Du klickar bara på det gröna plustecknet, skriver ditt namn i överskriften, laddar upp en bild och skriver några rader om dig själv. När du är klar klickar du på ”publish” och alla kan få ta del av din presentation.
Hjälpredan – Zoom
Introduktionen och övriga kurstillfällen sker på distans via Zoom. För att kunna medverka på Zoom är det viktigt att du har fungerande högtalare och mikrofon. Zoom kan användas på dator, surfplatta och smarta mobiltelefoner.
Under fliken nedan, Praktiskt information, kan du läsa mer om Zoom.
Hjälpredan – Canvas (lärplattformen)
Senast en vecka före kursstart får du tillgång till kursen i Canvas. Där kommer du att hitta mer information om kursen, kursens olika moment, länk till schema och länk till lärarnas zoom-rum. I Canvas står beskrivning av examinationer samt hur du förbereder dig inför undervisning och eventuellt efterarbete efter undervisningstillfället.
Du får tillgång till kursen i Canvas cirka en vecka innan kursstart.
Hjälpredan – Kronox (schema)
Kursen ges torsdagar ojämna veckor klockan 13:00–17:00. Kronox är högskolans schemasystem. Kursen är på distans och du läser kvartsfart (25%) under vårterminen och höstterminen 2025.
Schema i KronoX
Kursplan och litteraturlista
Kursplan med litteraturlista hittar längst ner på den här webbsidan. Under första momentet i kursen kommer följande litteratur användas:
Nordgren, P. (2021). Språk i sikte - Barns interaktionsutveckling i relation till perception och kognition. Lund: Studentlitteratur. 21-34, 35-46, 83-98,111-122
Svensson, A-K. (2009). Barnet, språket och miljön. Från ord till mening- Lund: Studentlitteratur. pdf. s. 99-109 enl. kurslitteraturlistan
Vi lärare ser fram emot en spännande och intressant kurs tillsammans med er. Genom aktiv medverkan i samtal och erfarenhetsutbyte kommer alla att lära av varandra och bidra till att göra kursen lärorik.
Varma hälsningar från kurslaget genom Marte Pettersson (kursansvarig)