Installation av Microsoft Authenticator på mobiltelefon
Har du redan Microsoft Authenticator på din telefon, kan du gå till nästa steg: Aktivering av multifaktorautentisering.
Gå in på App Store (iPhone) / Google play (Android) och sök efter Microsoft Authenticator och installera. Observera att du väljer rätt app (se bild) ![](/contentassets/9d89eadac4b049049edab81aa47a9c9e/microsoftteams-image.png)
Aktivering av multifaktorautentisering
- Gå till adressen http://aka.ms/mfasetup på en dator
- Logga in med din e-postadress och lösenord
- Om ditt konto är redo för att konfigurera multifaktorautentisering kommer en ruta fram med texten "More information required". Tryck på Next.
![](/contentassets/6ceff16183ea46feb1737a9e30c49961/more_information_required_redbox.png)
![](/contentassets/6ceff16183ea46feb1737a9e30c49961/ms_authenticator_1.png)
- Om du får en fråga i Microsoft Authenticator-appen om att tillåta notiser behöver du tillåta det. Tryck "Next" på datorn.
![](/contentassets/6ceff16183ea46feb1737a9e30c49961/keep_your_account_secure.png)
- Starta Authenticator på din mobiltelefon
- Tryck på plustecknet (+) uppe i högra hörnet i appen > Välj Arbets- eller skolkonto > Välj Skanna en QR-kod
- Skanna QR koden på din datorskärm
- När du scannat QR-koden kommer ditt konto bli tillagt i din Microsoft Authenticator-app.
![](/contentassets/6ceff16183ea46feb1737a9e30c49961/ms_authenticator_2.png)
- Klicka på Nästa på din dator
- En tvåsiffrig kod kommer visas på din dator. Skriv in koden i Microsoft Authenticator-appen och tryck på "Ja"
- Klicka på Next på din dator
- Du har nu aktiverat multifaktor på ditt Microsoft-konto
Inloggning med multifaktor
Vid inloggning till Microsoft med konto som har multifaktorautentisering loggar du in genom att ange e-postadress och lösenord och klicka på Sign in. Därefter behöver du skriva in koden som finns i Microsoft authenticator appen.
Observera att när du inom högskolans nät behöver du inte logga in med koden, utan då räcker det endast med e-postadress och lösenord.
Automatisk inloggning på webben (outlook.hb.se) sparas en månad. Loggar du in via Outlook-klienten på datorn sparas det tillsvidare på datorn.
Om du har bytt mobiltelefon, ominstallerat Microsoft Authenticator-appen eller inte får upp någon kod behöver du kontakta Högskolans IT-avdelning som kan hjälpa dig att återställa ditt konto så du kan konfigurera multifaktor på nytt.
Om det uppstår problem kan du höra av dig till it@hb.se eller via telefon på 033 – 435 46 90.