Digitala texter 7,5 hp
Kursen har ett särskilt fokus på digitala texter i arbetslivet; det vill säga sådana texter som möter oss på myndigheters, företags och organisationers webbplatser och intranät – allt från nyhetsbrev och UX-copy till beslut och formulär.
Med utgångspunkt i teorier om User Experience (UX), användbarhet samt olika aspekter av tillgänglighet utvecklar du kunskap om metoder och arbetssätt för att producera mottagaranpassade texter för digitala användargränssnitt. Kursen ger dig också färdigheter i att på grundläggande nivå skapa UX-copy för att få mottagaren att nå sitt mål, oavsett om det handlar om att få mottagaren att boka en resa, låna en bok på biblioteket eller köpa ingredienserna till en maträtt.
Med utgångspunkt i språklagen introducerar kursen dig till begreppet klarspråk – att inom offentliga verksamheter använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk. Vad handlar klarspråksarbete om rent konkret, och hur kan du undvika de vanligaste fallgroparna? Det och mycket mer lär du dig i kursen Digitala texter.