Showroom och VR

Virtual Reality är användningen av datateknik för att skapa en simulerad miljö. Genom att använda ett headset, som blockerar externt ljus och stänger av den verkliga världen, upplever användaren en 360-graders virtuell värld runt omkring sig. Känslan av att faktiskt vara i denna virtuella värld förstärks ytterligare av möjligheten att interagera med den, vilket ger en känsla av fördjupning.

Företag kan exempelvis använda VR i sin planering och designprocesser, men kan också undersöka och förbättra kundupplevelser. VR låter kunderna inte bara se, utan också uppleva produkter och tjänster.

I labbet kan du testa VR! Vi har exempel av hur konsumenter kan prova varor i VR innan de genomför ett eventuellt köp.

Metaverse

Vad kommer Metaverse att betyda för framtiden? I Digital Business Lab har vi utformat labbet i en 3D-version (Metaverse) på plattformen Altspace VR. Plattformen finns inte kvar, men 3-versionen kan ses i det fysiska labbet.

Studentprojekt med CLO3D

Som en individuell fältstudie tog en av våra studenter sig an ett projekt med CLO3D (3D-baserad produktutveckling, för att ta fram digitala plagg och mönsterdelar, och för att kunna prova plagg på avatarer). En Catwalk, skapat i CLO3D, utvecklades också och visades i labbets Metaverse.