Välkommen till kursen Medie- och informationskunnighet i skolan 7,5 hp!
Du har blivit antagen till ovanstående kurs och vi ser fram emot ett spännande möte under närmaste halvåret. Kursen ges i ett samarbete mellan biblioteks- och lärarutbildningarna. För att du ska kunna ta del av information i kursen så måste du enligt tidigare utskickad information registrera dig och ordna med inloggning för lärplattformen Canvas.
På Canvas finns information kring kursen, en bra inledning
för att komma in i kursens område är att ta del av litteraturen från UNESCO.
Kurslitteratur
Litteraturlistan hittas i kursplanen längre ner på denna sidan.
Distans
All undervisning i kursen sker via Zoom. Alla föreläsningar på Zoom blir också inspelade för dig som inte kan delta i realtid. Det är bra att ladda ner programmet Zoom till din dator för att kunna följa undervisningen på bästa sätt.
Registrera dig och skapa studentkonto
Du måste registrera dig för att inte förlora din plats på det program eller de kurser du har blivit antagen till.
När du registrerar dig på ett program eller kurs innebär det att du bekräftar din plats och har bestämt dig för att studera. Information skickas till CSN så att studiemedel kan betalas ut.
Du måste vara registrerad för att få delta i utbildningen och för att resultat ska kunna rapporteras in från tentamen, laborationer eller andra studieprestationer.
Samtidigt som du registrerar dig skapar du ditt studentkonto. Med studentkontot får du tillgång till de system du behöver för dina studier, exempelvis lärplattformen. Du får också tillgång till en studentmejl.
Följ instruktionerna om hur du registrerar dig och skapar ditt studentkonto
Se vår Steg för steg-guide för nya studenter.
Lärplattformen Canvas
På webbsidan Ny student hittar du mycket bra information, bland annat om lärplattformen, Canvas, som du får tillgång till efter att du registrerat dig och skapat ditt studentkonto. Det är på lärplattformen vi lägger upp information om kurserna och där en hel del kommunikation mellan lärare och studenter samt mellan studenter sker.
Lärplattformen Canvas ger möjligheter till kommunikation, till exempel en anslagstavla där lärare informerar om den senaste informationen i kursen. Vi har också skapat en möjlighet för er deltagare att presentera er genom att skriva i det diskussionsforum som vi kallar deltagarpresentationer. Gör gärna det så fort som möjligt, deadline för deltagarpresentation kommer att skrivas in i schemat.
Det finns även en app att hämta ner som gör det lättare att följa uppdateringen av Canvas för er deltagare. Bekanta er med lärplattformen innan kursstart. Ytterligare genomgång av kursens upplägg och lärplattformen kommer ske vid kursstart.
Läs mer om Canvas på Ny student.
För frågor kring registrering och inloggning i Canvas var vänlig kontakta
studentexpeditionen 033-435 45 50.
Så här hittar du ditt schema
Schema i Kronox
Ditt schema inklusive hänvisning till plats för träffar hittar du i det digitala schemaverktyget KronoX. Notera gärna att ändringar i schemat kan ske med kort varsel. Ha därför som vana att kontrollera schemat i KronoX regelbundet.
Kursens schema finns även länkat i Canvas till schemasystemet KronoX. Sök då på schema; kurs; 11MI00 i KronoX. Schemat blir fastställt senast två veckor innan kursstart.
Frågor
För frågor kring kursen upplägg, innehåll med mera kontakta kursansvariga:
Maria Ringbo maria.ringbo@hb.se
Linda Borglund linda.borglund@hb.se
Om du har frågor som rör din utbildning så kan du kontakta vår administration.
De har telefontid måndag–fredag, kl. 10:00–12:00. Du kan även kontakta dem via e-post. För att de ska kunna hjälpa till så snabbt som möjligt är det viktigt att du i ämnesraden skriver vilken utbildning eller kurs du ska läsa.
Utbildning inom bibliotek, information, pedagogik och IT (A3)
Återigen, varmt välkomna till kursen vid Högskolan i Borås.